pervitin
ifca
Dobrý den,
už přes 5 let mám přítele (je mu 27 let), který už má za sebou zkušenosti s pervitinem. On mi tvrdí, že pervitin už nebere,ale já jsem u něj několikrát našla spoustu použitých jehel. Samozřejmě, že se mi vždycky nějak vymluvil, že to není jeho apod. Nenašla jsem u něj vpichy na rukou,ale mám o něj strach a netušim co mám dělat. Nechci jen koukat na to, jak se ničí. Nejhorší na tom je, že mi to nepřizná. Nejspíš se bojí to přiznat i sám sobě. Jenže já už to nechci dál přehlížet a rozejít se s ním také nechci. Navíc jeho otec ho v jeho 16 vyhodil z domu, takže ani nikoho jinýho nemá...Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Ifčo,
rozumím tomu, že příteli chcete pomoci a nechcete ho v tom jen tak nechat. Bohužel, pokud si on sám nepřipustí, že má s pervitinem problém a chce s tím i něco dělat, moc možností nemáte. Nelze totiž vnucovat někomu pomoc, o kterou sám nestojí a nemá dojem, že by ji potřeboval.
Pokud jste u přítele opakovaně našla spoustu použitých jehel, řekla bych, že problémy s pervitinem skutečně má, ať už vám říká cokoli. Za situace, kdy si to však odmítá připustit, je jaksi "míček na vaší straně hřiště". Vy se musíte rozhodnout, kde leží hranice vaší tolerance a ochoty pomáhat, jaké vy máte představy o vztahu a o tom, jak by měl fungovat, aby pro vás byl smysluplný. Víte, vy za jeho problémy s pervitinem ani za jeho život zodpovědnost převzít nemůžete. Navíc pomáhat někomu proti jeho vůli je vyčerpávající a ve výsledku dost zbytečné. Zkuste si s přítelem ještě o všem v klidu promluvit, bez zbytečných výčitek, spíše věcně a konkrétně. Jak váš vztah vnímáte, jak se v něm cítíte, co je potřeba změnit, co můžete udělat vy a co očekáváte od přítele. Určitě to není snadné, s přítelem jste pět let a to není úplně málo, je pochopitelné, že to nechcete vzdát. Nejspíše bych doporučovala, abyste se zašla někam osobně poradit. Nic tím nemůžete ztratit a pomůže vám to zorientovat se v situaci a na případný rozhovor s přítelem se i lépe připravit. V případě zájmu se můžete obrátit na nejbližší kontaktní centrum, která poskytují poradenství nejen závislým, ale i jejich blízkým. Seznam s vyhledáváním dle regionu najdete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci.
Budu vám držet palce, ať se přítel dá do pořádku a všechno dobře dopadne.
Hodně štěstí.
PS. Rozhodně se nechci pouštět do nějakých spekulací, ale buďte na sebe opatrná. Dost často se stává, že ten, který se snaží pomáhat, nakonec rezignuje a začne brát také. Tím nechci říct, že je to váš případ, ale opravdu to není nikterak neobvyklé.