Druhy závislosti na drogách
Alda
Dobrý den, zajímám se o problematiku drog a chtěl bych vědět co je to psychická a fyzická závislost na drogách. A zda je ještě jiná? Děkuji Dostálek

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
dnes se již od dělení závislosti na psychickou a fyzickou ustupuje. Do nedávna byly tyto pojmy užívány zejména v souvislosti s dělením drog na "tvrdé" a "měkké", od kterého se také postupně upouští. Fyzická závislost byla spojována s "tvrdými" drogami, při jejichž vysazení se dostavovaly nepříjemné fyzické abstinenční příznaky. Příkladem takové drogy byl heroin, při jehož vysazení mohou mít lidé průjmy, křeče apod. Psychická závislost . ačkoli je to právě ona, která člověka od začátku "nutí" opakovaně se k užívání vracet - byla více v pozadí. Mezi její příznaky patřily například neovladatelné chutě na drogu a touha po ní.
Dnešní pojetí drog je trochu jiné. Spíše se hovoří o bio-psycho-sociálním modelu závislosti, který v sobě zahrnuje i obě výše uvedené. Pokud se o drogy a drogové závislosti skutečně zajímáte, mohu Vám doporučit k prostudováním materiály vydané Národním monitorovacím střediskem pro drogy a drogové závislosti, zejména pak dvoudílné vydání Drogy a drogové závislosti, které je zdarma ke stažení na:
http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/monografie/drogy_a_drogove_zavislosti_k_kalina_a_kol_dil_1_dil_2 .
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.