jak řešit drogi u syna
silnickejch
DOBRÝ DEN.
PROSIMVÁS O RADU ČI LZE DOSPĚLÉHO SYNA DÁT NA LÉČBU DROGOVÉ ZÁVYSLOSTI...KDYŽ ON SÁM NEBUDE SOUHLASIT S LÉČBOU....V POSLEDNÍ DOBĚ ZHORŠIL SVÉ CVHOVÁNÍ VŮČI OKOLÍ...
DĚKUJI ZA ODPOVĚD....

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
o nedobrovolné léčbě závislosti zletilého člověka musí rozhodnout soud. Z pozice rodičů něco takového možné není. Soud o nedobrovolné léčbě může rozhodnout v rámci rozsudku v trestním řízení a navrhnout tzv. ochranné léčení, čemuž musí předcházet většinou opakovaná trestná činnost závislého související s jeho užíváním drog. Ona většinou ta nedobrovolná léčba ani nevede ke kýženému výsledku a závislí se k užívání často vracejí, čehož si jsou soudy většinou vědomy a nařízení ochranné léčby nebývají vždy pravidlem.
V případě, že by váš syn byl agresivní a ohrožoval vás, své okolí nebo i sám sebe, je vhodné zavolat záchranku. V těchto případech je dotyčný hospitalizován nedobrovolně, pouze však po dobu, po kterou tento akutní stav trvá, což většinou bývá poměrně krátce (max. pár dnů). Jiná situace nastává, pokud se psychický stav nelepší a lékaři mají za to, že dotyčný trpí mimo závislosti i dalším psychiatrickým onemocněním, které bezprostředně vyžaduje pobytovou léčbu. V takovém případě se mohou obrátit na soud s návrhem na omezení právní způsobilosti a soud na základě lékařského znaleckého posudku rozhodne o další hospitalizaci. Samotná diagnóza závislosti však nebývá pro soud důvodem k rozhodnutí o nedobrovolné léčbě.
Jak jsem již psala výše, pro úspěšnou léčbu závislosti je rozhodující motivace a spolupráce závislého. Chápu, že je to pro vás jako rodiče, velmi obtížná situace a chtěli byste ji nějakým způsobem řešit. Bohužel, vaše možnosti, pokud je syn dospělý, jsou poměrně omezené. V každém případě bych vám doporučila syna v jeho užívání drog nepodporovat. To znamená nedávat mu peníze, neposkytovat doma servis, "nežehlit" za něj jeho průšvihy, otevřeně mu sdělit, že pokud se nezačne léčit a dávat si život dohromady, nemůže na vaši podporu spoléhat. A určitě by bylo rozumné vyhledat nějakou odbornou pomoc pro vás samotné. Mohli byste s odborníkem probrat, jak syna k pozitivním změnám nejlépe motivovat, případně se setkat i s jiným rodiči, kteří byli nebo jsou v podobné situaci jako vy. Zkuste to zvážit, každopádně je mnohem lepší, když člověk na takovéto starosti nezůstává sám.
Ráda bych vám doporučila konkrétní poradnu, kam byste se v případě zájmu mohli obrátit, nepíšete však, odkud jste. Můžete se např. obrátit na nejbližší kontaktní centrum, která zpravidla poskytují poradenství nejen závislým, ale i jejich blízkým. Adresář s vyhledáváním najdete např. na stránkách www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci.
Přeji vám hodně štěstí, sil a trpělivosti.