Pervitin
Lola
Dobry den,chtela bych se zeptat,jestli je mozne,aby clovek,ktery po nekolika letech prestane snupat pervitin,nepribral zadna kila navic?
Mam totiz pritele,se ktery jiz ziji uz
5let,takovou dobu mi tvrdi,ze uz je cisty,ale ja tomunejak posledni dobou neverim.Ma hrozne vykyvy nalad a nekdy me dokaze i fyzicky napadnout.Ja ho nedokazu opustit jen proto,ze mu chci pomoct,ale jakmile neco zacnu rikat na toto tema,okamzite me napadne slovy,ze beztak ja beru a ze se mam jit lecit,ze nejsem normalni atd.Mylite si,dle meho popisu,ze je mozne,ze stale bere?Taky mi vzdy rekne,ze kdyby bral,ze by normalne nejedl a nespal,ale ja od znamych vim,ze pokud nekdo bere dlouho,tak se na tom da naucit i tohle.
Dekuji za odpoved

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
těžko dělat objektivní závěry takto na dálku, aniž bychom s dotyčným hovořili, viděli jej...
Z praxe máme zkušenost, že po vysazení pervitinu ztracená kila se velmi rychle naberou zpět. Leckdy je to i důvod k návratu k droze, jelikož nárůst váhy je pro některé nepřijatelný. Je to samozřejmě individuální, někdo nabere 5kg, někdo 20kg... Je, ale divné, že nepřibral nic. Také mi přijde zvláštní jeho obviňování, že pervitin berete Vy. Má k tomu nějaký důvod ? Máte s ním sama osobní zkušenost ? Se spánkem a příjmem potravin, je to tak, jak Vám říkají kamarádi, lze se to naučit. To, co popisujete, včetně změn nálad a fyzických ataků mi přijde, divné...jak jsem již psala, těžko být, ale objektivní bez osobního kontaktu.
Také si nejsem zcela jista, zda má být vztah dvou dospělých lidí založen na tom, že i přes jeho útoky Vy máte potřebu mu pomoci a proto ve vztahu i nadále setrváváte. Pomáhat druhým je sice hezké a chvályhodné, ale pomáhat se dá pouze těm, kteří o pomoc stojí. Pokud přítel opravdu drogy po celou dobu konzumuje dál, chová se k Vám tak, jak chová a Vaši pomoc odmítá, nevím tedy, co byste pro něj měla a mohla více udělat. Zcela upřímně, pokud opravdu bere, tím, že budete s ním a tiše snášet jeho závislost a vše co k tomu patří, mu stejně nikterak nepomůžete. Dle toho co píšete, bych na Vašem místě měla obavu, že pokud byste se ozvala a trvala na tom, aby své potíže řešil, nastanou násilnosti vůči Vám...Vztah se závislou osobou snadný není. Závislost těžce zasáhne i blízké osoby, leckdy je zcela zničí. Měla byste být velmi opatrná. Vše má svou hranici, i pomáhání...
Zdá se mi, že nejste tedy ani trochu ve snadné situaci. Rozhodně to ani nevyřešíme touto formou. Nejlépe by bylo, abyste si o celkové situaci zašla popovídat a společně s odborníkem vymyslela plán. Pokud je Vám dostupná Praha, můžete se obrátit na kolegyni, která se na práci s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog úzce specializuje. Můžete s ní bez obav probrat vše co je třeba. Poradenství je bezplatné, zde kontakt :
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
Tel : 284 824 234, 739 268 527
Kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email : ctrnacta@sananim.cz
Více informací o zařízení a provozní době zde :
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud byste chtěla napsat více, či měla nějaké další doplňující dotazy, můžete využít i tvz. ,,skryté poznámky", která není součástí veřejného webu, nikdo ji tedy neuvidí. I případnou další odpověď pro Vás můžeme vyvěsit ,,skrytě", to znamená, že Váš dotaz + odpověď si přečtete pouze Vy po zadání kódu, který obdržíte při vkládání dotazu. Pokud žijete někde jinde, napište, jaká města máte v dobré dostupnosti, vyhledáme Vám jiné vhodné zařízení, kam byste se mohla obrátit.
Zatím se mějte hezky. Přeji hodně sil.
S pozdravem Markéta K.