Pomoc
Tanka
Dobrý den,
mám takový dotaz. Můj přítel v minulosti bral pervitin (šňupáním). Nyní je 2 roky čistý. I přesto, že mi říká,že s tím skončil mám obavy,že to stále bere.Beru to podle příznaků co jsem nalezla na internetu. Poněvač jsem nikdy drogu neměla tak nevím jestli to moc přeháním a nebo si to nechci přiznat. Hodně spí i přes den, je hodně náladový a někdy se stalo,že se vytratili peníze aniž by mi řekl za co je utratil. Večer jde na chvíli ven s kamarády a několikrát nešel do práce,protože zaspal když jsem ho budila at vstane tak mi říkal at ho nechám být. Poraďte mi! Jednou jsem mu pohrozila,že zajdeme k doktorovi nebo koupím testy na drogy a bez obav mi řekl,že do toho půjde. Přeci kdyby je bral tak by se toho bál nebo to je nějaká finta? Prosím o pomoc..děkuji

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Tanko.
Píšete, že máte obavy, že váš přítel znovu bere pervitin. Náladovost, ztráty peněz a občasné "vyspávání" přes den po probdělé noci by pro tuto situaci hovořilo. Na druhou stranu může jít klidně i o něco jiného. To s jistotou takto po internetu říci nelze.
Píšete, že by přítel souhlasil s testy i s návštěvou lékaře. Já bych s tím testováním v partnerském vztahu přeci jen byla raději trochu opatrná a brala bych to jako krajní možnost. On vám ten test sám o sobě stejně problém nevyřeší. Ukáže vám pouze to, zda v poslední době (týden, max. dva) přítel pervitin užil nebo ne. Přítel si však mohl dát pervitin před delším časem, než je test schopen zachytit. Případně může užívat jinou látku, než na kterou mu budete test dělat. Je třeba také počítat s falešnou pozitivitou/negativitiu testu, i když je jejich spolehlivost poměrně vysoká, tato možnost vždy existuje.
Nu, já bych se asi spíše zaměřila na to, jak přítel ve vztahu celkově funguje, jak jsem ve vztahu spokojená a vnímám jej já a co cítím, že by bylo potřeba změnit. Zkuste si o tom s přítelem v klidu promluvit bez toho, že byste jako problém primárně předložila podezření na jeho užívání pervitinu.
Chápu, že vás ta situace trápí a určitě to není jednoduché. Možná, že byste uvítala možnost si o problému s někým promluvit osobně. Určitě byste se mohla na případný rozhovor s partnerem lépe připravit a také si sama pro sebe ujasnit, co od vztahu očekáváte, kde leží hranice vaší tolerance a jak v budoucnu se vztahem naložit, ať už se ukáže, že přítel pervitin užívá nebo ne. Je určitě lepší, když na takové starosti člověk nezůstává sám.
Protože nepíšete odkud jste, nemohu vám nějaké konkrétní zařízení, kam byste se mohla v případě zájmu obrátit, doporučit. Většina kontaktních center však poskytuje pomoc a poradenství nejen uživatelům drog, ale i jejich blízkým. Adresář s vyhledáváním dle regionu neleznete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci. Případně se můžete obrátit na některou z poraden pro rodinu a mezilidské vztahy. Tak to zvažte. A klidně ještě napište, jak se situace vyvíjí.
Přeji hodně štěstí.