Alkohol
Stazka
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o radu nebo spíš o názor. Je mi 30 let a už od puberty mám jednou za čas problém. V práci i řada známých mě považuje za mimořádně slušnou, úslužnou, jemnou holku (kamarádi už mě znají, ti teda ne), jenže jednou za čas se na nějaké akci opiju tak, že jsem najednou lev salónů a je se mnou obrovská sranda. Problém je, že se nikdy opít nechci (jen se chci bavit a pak už nedokážu příjem hlídat), že mám tendenci k velkému balení chlapů (už se jednou stalo, že sem se i s 1 vyspala), že mám pak většinou okno,....A hlavně to takto nechci. Většinou se alkoholu takřka úplně vyhýbám, nepiju, pak ale, když je nějaká akce, tak to přeženu. Nestává se to často, naopak, třeba jen dvakrát do roka, ale když už, tak pořádně. A samozřejmě si ze mě pak dělají všichni srandu, považují mě za velmi zábavnou, vtipnou a jsou velmi překvapení z téhle pro ně nečekané tváře. V rodinné anamnéze mám alkoholismus u otce a dědy, v dospívání jsem trpěla bulimií. A v dětství mi operovali ledviny - snížená funkce obou. Jsem z Moravy, úplná abstinence by byla náročná na prosazení, ale snad si říkám, že to ještě není třeba. Ale vlastně v mezičase to dělám, je to nic nebo všechno. Děkuji za radu či názor. Stazka.

Odpověděl: Josef Šedivý
Dobrý den,
ve vašem případě je patrné, že máte problém se sebekontrolou ve chvílích, kdy užijete větší množství alkoholu. Pokud se jedná o jednorázové epizody, navíc s delším časovým odstupem, pak nemusíme mluvit o závislosti. Naštěstí.
Vámi popisované těžkosti nejlépe upravíte tak, že si stanovíte jasná pravidla. Pokud víte, při jakých příležitostech to nejste schopna s alkoholem uspokojivě zvládnout, musíte se podle toho zařídit. To znamená buď tyto situace zcela eliminovat (což by mohlo mít neblahé dopady na váš společenský život), nebo se rozhodnout pro abstinenci právě v těchto případech. Jak sama píšete, abstinujete v situacích, kdy ani nehrozí, že byste to přehnala a pijete ve chvílích, kdy to hrozí. Zkuste nějak vymyslet, jak to dělat přesně naopak.
Vím, že je to obtížné, na druhou stranu, dnes je naprosto normální, že jsou na firemním večírku lidé, kteří nepijí alkohol a okolí je schopno to tolerovat.
Hodně štěstí přeje
Pepa Šedivý