Pervitin a poničený život
Marek
Dobrý den, stal jsem se cca dva roky zpátky náhodným uživatelem pervitinu, nějaký čas jsem se pohyboval ve skupině lidí, kde se příležitostně bral. Jednou jsem ale přebral a dostal šílený strach, že jsem se přestřelil, zavolal jsem si záchranku a skončil v nemocnici. Tam jsem dostal zklidňovačku a šel domů. Zážitek to by pro mě ale otřesný. Od té doby jsem měl několik silných flashbacků a dostavily se pocity neurózy a stresu, i přesto, že nic neberu a už se toho nikdy netknu mám často pocity závratě, bojuju s vysokým krevním tlakem a do toho si beru příležitostné pohotovostní léky Lexaurin, Neurol tak jak mi je naordinoval doktor. Bojím se ale s někým o tom diskrétně promluvit, lékaři jsem řekl, že mám stres, symptomy jsou stejný, ale nemůžu se toho zbavit. Je to už několik let zpátky, ale mám s tím pořád velký problém. Netuším jestli mám začít brát soustavně antodepresiva nebo řešit nepříjemné stavy příležitostnými léky. Trvá to už opravdu dlouho, mám pocit, že mě tu už nic hezkýho nečeká, jen kvůli jednomu šplápnutí vedle. Jsem stále podrážděný, cítím v sobě veliký hněv, který má zcela jistě příčinu v tomto a to mě, cítím, likviduje. Někdy mám stavy, že jsem na přivolání záchranky, nevím jestli jsou to panická ataka, nebo se o mě něco pokouší, myslím ale, že je to rozhodně hra s ohněm. Rád bych to nějak diskrétně řešil, děkuji za rozumnou radu.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Marku.
Umím si představit, že se s tak intezivními panickými atakami, jaké popisujete, nežije snadno a pokud se to dlouhodobě nelepší, myslím, že by bylo rozumné pokusit se vyzkoušet jinou strategii, jak to zvládnout. Ve svém dotazu popisujete také depresivní stavy, kdy máte dojem, že už vás nic dobrého nečeká a za svůj experiment s pervitinem cítite pocity viny a vzteku. Je možné, že vám pervitn úzkostnou poruchu "nastartoval", ale stejné obtíže jako máte vy, řeší i lidé, kteří drogy nikdy neužívali a pro způsob léčby není mechanismus vzniku obtíží určitě to nejvýznamější kritérium. Nevím, zda vám léky předepisuje váš praktický lékař či jste v péči psychiatra. Domnívám se, že by pro zdárné zvládnutí vašich problémů bylo nejlepší spojit medikaci s psychoterapií, kdy budete moci s terapeutem otevřeně hovořit také o své zkušenosti s pervitinem. Zmiňujete i možnost dlouhodobého užívání antidepresiv, které bych rovněž považovala za jednu z možných alternativ.
Ráda bych vás nasměrovala na konkrétního lékaře-psychiatra, který má s léčbou obtíží, jaké řešíte zkušenosti, a navíc byste se s ním neobával otevřít i téma pervitinu. Bohužel nepíšete, odkud jste. Pokud by pro vás byla dostupná Praha, určitě bych vám doporučila obrátit se na MUDr. Jakuba Minaříka, (který mimochodem odpovídá i na této drogové poradně a má s léčbou takovýchto problémů dlouholeté zkušenosti) a objednat se na konzultaci. Kontakt vám posílám níže. V případě, že jste mimopražský, můžete využít kontakt po telefonu a MUDr. Minaříka požádat o doporučení kolegy ve vašem regionu.
Na vašem místě bych to asi příliš neodkládala, zdá se, že vaše nepříjemné stavy nemají tendenci vymizet spontánně, takže asi bude opravdu nejlepší pokusit se to nějak posunout co nejdříve.
Vím, že se to snadno píše, ale hůře realizuje, zkuste se však svými stavy ani pervitinovou zkušeností v minulosti zbytečně nezúskostňovat. Nejste zdaleka jediný, komu se něco takového přihodilo a vhodně kombinovaná medikace a psychoterapie zpravidla vede k zřetelným zlepšením.
Budu vám držet palce, ať se brzy cítíte lépe a máte opět radost ze života.
Specializované ambulantní služby CADAS
Spálená 12
110 00  Praha 1
telefon: 222 924 245
http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas.html