Marihuana v praci
Zoufalá
Dobrý den, má zaměstnavatel právo mě vyhodit za víkendové kouření marihuany? Když si o víkendu zahulím při testu z moči je to zjistitelné ještě 30 dnů potom. Má zaměstnavatel právo mě vyhodit za něco co dělám o víkendech mimo pracovní dobu?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den.
Směrodatné v takovémto případě je to, zda jste při výkonu zaměstnání pod vlivem marihuany. Pokud si zakouříte o víkendu, v pondělí již budete se vší pravděpodobností v pořádku. Orientační testy na THC (např. ze slin, z moči) detekují metabolity THC v organismu velmi dlouhou dobu, ty však nevypovídají o tom, zda jste aktuálně "pod vlivem", ale pouze o tom, že jste v minulosti marihuanu užila. Proto je v takovýchto případech - testování zaměstnavatelem nebo např. silniční kontrola - nezbytné provést ještě laboratorní testy z krve, které rozliší tzv. aktivní THC a neaktivní metabolity THC. V případě, že vám zaměstnavatel udělá orientační test s pozitivním výsledkem, trvejte na laboratorním přetestování z krve. Aktivní THC, které svědčí o tom, že jste "pod vlivem", je v krvi maximálně 18 hodin po té, co THC užijete.
Pokud byste měla v zaměstnání potíže a věc chtěla konzultovat s právníkem, můžete se obrátit na Právní poradnu A.N.O., která se zabývá právními aspekty drogové problematiky. Kontakt naleznete na www.asociace.org, věc můžete řešit emailem, telefonicky nebo se objednat k osobní konzultaci.
Hodně štěstí.