pomoc a lecba
Zlatus07
nejprve bych vas chtela co nejsrdecneji pozdravit a pozadat vas o poc a radu .Mam 18 syna,ktery mi vcera tedy20.1.2012,prisel domu a oznamil mi tu nejhorsi zpravu a to ze jiz tretim mesicem uziva drogu zvanou Pervitin.nitrozilne.Zatim bez teto drogy vydrzi,tedy podle jeho slov asi tak tri dny.Sam se chce lecit,chtela jsem vas pozadat o pomoc a radu co mam jako matka delat,jelikoz v nasem malem meste ,nexistuje K centrum,tedy podotykam ,sobota a nedele.A jelikoz se mi ,tyto dva dny zdaji byt dlouha doba jako pro laika a nevim co mam delat a jak mam v tuto dobu memu synovi pomoci,zadam vas timto o pomoc a radu ,jak se mam chovat ja jako matka,abych neucinila jeste vetsimu zlu ,nezli je.Jiste se ptate ,proc jsem si tohoto problemu nepovsimla drive.Verte mi prosim ,ze nekterych zmen jsem si povsimla ale toto jsem pricitala,puberte,nebyl agresivni,jen nekdy vybusny a naladovi,ale tot vse,ve skole mel dobre vysledky ,az na poslednich ctrnact dnu,kdy prestal do skoly chodit uplne.Lecit se chce sam,a ja mu chci pomoci jen nevim jak,a proto jak jsem jiz nekolikrat podotkla,zadam a prosim vas o moc a radu.Mnohokrat vam dekuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, přes víkend léčbu stejně nikdo nezařídí, snad vyjma akutních stavů, kdy se pacient dostane do nemocnice spíše nedobrovolně. Pokud máte v místě kontaktní centrum, stačí to bohatě v pondělí. Pokud syn chce změnu, tak mu motivace vydrží jistě dlouhodoběji a pokud ne, tak by do léčby najspíše nastoupil, ale také by léčebnu svižně opustil. Také se na léčbu obvykle čeká. někde 1-2 týdny, někde i několik měsíců.
A pokud mohu mít nějaká doporučení. I když syn drogy užívá, tak to neznamená, že byste mu je měla financovat. Také to neznamená, že by se doma mohl chovat nějak nepřiměřeně. I když člověk drogy bere, je schopen normálního úsudku i chování. Pervitin není horší, ani výrazně nebezpečnější droga, než alkohol. A není na něm fyzický návyk. Závislost je jen psychická. To neznamená, že by se člověk nepotřeboval léčit, léčba je hlavně o psychické závislosti. Léčba tělesné závislosti - detoxifikace je zákrok skovnatelný řekněme s operací slepého střeva. Týden jse v nemocnici, pak se máte 2_3 týdny doma šetřit a je hotovo.
A nepanikařte. Zkuste zjistit v kontaktním centru, zda neběží skupina pro rodiče s podobnými problémy a vyražte tam. Jednak se budete mít komu svěřit a pak také pochopíte co musíte udělat.
P.s. A z toho, že jste si toho nevšimla si nedělejte hlavu. To je obvyklé. Za 15 let praxe jsem potkal jen snad 2 rodiče, kteří rozpoznali problém v prvních měsících. A to obvykle je čirou náhodou. Normální je, že rodiče zjistí užívání drog nejdříve za 1,5 roku. A to obvykle jen proto, že dítě spáchá nějaký kolosální průser, jako že ukradne zlato po babičce, nechá vykrást chatu, ...
Málem bych zapoměl. Dejte si pozor na cenné věci doma a pokud by se problém neřešil, je lépe, když syn nemá trvalé bydliště doma. Pokud by si vzal nějaké půjčky, nepřijdou exekutoři.
Držím palce a klidně se na nás obraŤte, pokud byste cítila potřebu. :-)