rada nebo pomoc
Lukaso
dobrý den , jmenují se lukáš a mám velký problém s mím bratrem, je mi 24 let a bratr je o 2 roky starší. celé to začlo zhruba před 3-4 měsíci. začal se vracet pozdě domů někdy nepřijel vůbec. jeho spánkový rytmus se mu uplně rozhodil. měl jsem pocit že nespí několik dní v kuse, poté jsem ho několikrát našel jak spí v autě před domem . nebo v sedě v křesle místo toho aby si šel lehnout. jeho chování bylo občas velmi zmatené, jakoby byl uplně někde jinde. začal se stýkat s lidmi které vůbec neznám a nevím jak se k nim dostal on. jednou když bych na naší chalupě s dvěma kamarády ( kluk s přítelkyní ) jsem se tam jel tajně podívat. akorát odjížděli. počkal jsem a šel se podívat do chaty. samozřejmě to tam vypadalo hrozně. na stole byla digitální gramová váha, skleněný tác s platebními kartamy a nastříhaná brčka. jel jsem za ním a narovinu mu řekl jestli v něčem nejede. neboť již dříve měl problémy s marihuanou. on řekl že měl pervitin ale že to má pod kontrolou, např. že si dá jako doplněk k sexu a podobně. nyní přišel i o práci a je mu to uplně jedno. když s ním chci mluvit, jedná jako že je vše v pohodě, na vše má odpovědi ať se nestarám že se o sebe dokáže postarat. jeho chování se prostě velmi změnilo jak ke mě tak k rodičům se kterými bydlí. já pracuji na druhé straně republiky a přes týden jsem pryč. rodiče vídám pouze třeba v sobotu nebo neděli. i oni už si nevědí rady a bojí se o něj ale hlavně o mé dva sourozence ( 2 a 6 let ) prosím o nějakou začáteční radu jak s tímto problémem začít bojovat ale hlavně mu pomoci. Děkuji Lukáš C.

Odpověděl: Tomáš Nedvěd
Dobrý den,
zde bohužel platí univerzální zásada, že nelze nikomu pomoci proti jeho vůli. Obávám se, že nejlépe mu pomůžete tím, když ho nebudete podporovat v tomto způsobu života a nebudete mu pomáhat ani v nejmenším s problémy, do kterých se dostal vlivem užívání drog. Zároveň by měl vědět, že má vaší plnou podporu, v případě, že se rozhodne pro změnu a začne pro to skutečně něco dělat. Co se týká jeho soužití v rodiči a vašimi sourozenci, napsal jste o tom poměrně málo. Pokud si s ním však rodiče nevědí rady, je na místě přestat pomáhat jemu  a pomoci sobě. Pokud váš bratr tvrdí, že se o sebe dokáže postarat, jistě si najde vlastní bydlení. Ve 26 letech už nemusí být závislý na rodičích. Většina závislých se rozhodne pro abstinenci teprve tehdy, když zjistí, že braní drog není slučitelné s plnohodnotným životem. Že následky jejich nezodpovědného života na ně dopadají plnou vahou. Někomu to dojde dříve, někomu později. Žehlení drogových průšvihů znamená však jen prodlužování tohoto procesu. Lehce se to říká a hůř dělá. Pokud budete potřebovat nějakou další pomoc, nebojte se napsat. Možná by bylo na místě, kdybyste se obrátil na nejbližší kontaktní centrum a celou situaci dopodrobna rozebral s kolegy, kteří tam pracují. Pomohou vám naplánovat konkrétní kroky.
Píšete v poznámce, že blízká města jsou pro Vás Hradec Králové a Náchod, mohu Vám doporučit kontaktní centrum pro uživatele drog v Hradci Králové, kde poskytují poradenství i pro rodiče a blízké závislých.
Hradec Králové, Kontaktní centrum
Laxus o. s.
Říční 1252/3a, Hradec Králové II, 500 02
telefon: 495513977
Bc. Eva Krejcarová
http://www.laxus.cz
Hodně štěstí. TN