synovo divné chování
obetava mamka
Dobrý večer, prosím vás pomáhají studenti např. na diskotekách zjišťovat, jestli dotyčný bere drogy nebo existuje nějaký seznam těch, co jsou závisli? Možná bere synova dívka drogy a nabídne mu taky...Kdyby existovaly důkazy, byl by to důvod k rozchodu. Může nějak pomoci policie? Dá se syn otestovat a hradíte testy a v jakých případech? Je to důležité zjistit co nejdříve, dokud nebude tak závislý, že už je minimální naděje na léčení. Díky za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
pokud se syn chová "divně", tedy jinak než obvykle a Vy máte podezření, že by v tom mohly být drogy, pak je nejlepší s ním o tom otevřeně mluvit. Nejsem si jistá, že i kdybyste jeho dívku z něčeho usvědčila, byl by to pro něj nutně důvod k rozchodu. Jestli si od ní drogy vezme, je jeho rozhodnutí. Zrovna tak jestli s ní bude nebo ne. Můžete mu říct své pochybnosti a obavy, ale nespoléhala bych na to, že ho to donutí proti jeho vůli k rozchodu. Policie Vám v tomto směru také nepomůže. Jedině pokud byste měla vážné podezření, že dívka s drogami obchoduje nebo je rozdává, je to ale velmi obtížně prokazatelné. Neexistují ani seznamy závislých ani žádná kontrola na diskotékách. Spíše bych se spoléhala na vlastní zodpovědnost Vašeho syna. Jestli drogy nebude chtít brát, nebude to dělat. A jestli je brát chce, pak je třeba bavit se s ním o jeho chování, ne hledat viníka jinde. Testy na drogy jsou volně dostupné v lékárnách (stojí řádově stokoruny, nikdo je nehradí). Je ale dobré velmi pečlivě zvážit, než k testování přistoupíte. Co Vám řeknou za informaci a co s ní pak uděláte? Pokud budeou negativní, zanemná to že syn drogy nebere a je tedy vše  v pořádku, i když se chová divně? Testy Vám vždy ukáží jen užívání za několik posledních dnů nebo týdnů (podle typu drogy) a tak byste je musela dost často opakovat. Je tedy lepší řešit se synem spíše otevřeně jeho chování než se snažit dopátrat pravdy o drogách. Ta dříve neb později stejně vyjde najevo. I kdyby se ukázalo, že drogy zkoušel, není to vždy důvod rovnou k léčbě a hlavně to vůbec neznamená, že do léčby půjde (pokud už je plnoletý, nelze ho donutit) nebo že to k něčemu bude (pokud tam půjde nedobrovolně, je šance na úspěch docela malá).
Spíše než testování bych tedy doporučila jít se poradit osobně s odborníkem, nejlépe do některého centra pro rodiny závislých. Tam s nimi probrat podrobně celou situaci a dohodnout se, jak postupovat dál. Také Vám odpoví na všechny otázky ohledně drog, testování apod. Pokud byste nevěděla, kam se obrátit, napište přibližné místo, ráda Vám kontakt zašlu.