zmatek
sonya
dobry den, nejsem si jista, jestli jsem tady spravne, protoze uz skoro 4 roky abstinuji. v puberte jsem brala drogy, marihuanu cca kourim 5 let, a taky sem zkusila LSD, pervitin jsem brala cca necely rok. nicmene podarilo se mi s tim uspesne seknout, dokonce jsem se dostala na VS. ale porad mam chute na pernik, a v posledni dobe, co jsem na VS, to se neda vydrzet, musim na nej porad myslet. uvedomila jsem si, ze uz to asi nikdy nebude OK a tento problem mi zacina prerustat pres hlavu, upadam do depresi a myslim, ze to sama nezvladnu. chci se vas zeptat, jestli je to normalni po tolika letech abstinence??uz to prestavam zvladat, samozrejme nikdo o mem problemu nevi a ani se to nesmi nikdo dozvedet, vsichni si totiz mysli, ze uz jsem v pohode, ale neni to tak:((k zadnemu psychologovi jit nechci, mam z toho hruzu..byla jsem tam uz jednou a nepomohl mi..nechci, abyste me radili, chci vedet, co si o tom myslite. dekuji za jakkoukoli odpoved.

Odpověděl: Tomáš Nedvěd
Dobrý den,
řekl bych,  že jste tady správně ;-). To, co popisujete, nebývá až tak neobvyklé. Chutě na drogy se mohou objevit i po dlouhé době abstinence, zejména pokud se dostanete do zátěžové situace. Není to však nic, co by se nedalo řešit, jen je třeba o tom mluvit. Mluvit o tom ale tak, aby vás to nerozjíždělo - tedy nebažit si v tom. Řekl bych, že je třeba hledat, co vám skutečně chybí - tedy jaký prožitek by vám perník zpostředkoval a jak dosáhnout úlevy i bez něj. Dále, co můžete udělat se svým životem, abyste do něj dostala více, ve smyslu "chci, protože (něco) mám ráda" oproti "nemám (něco) ráda a nechci, ale musím." Dle mé zkušenosti propátrání těchto témat přináši klientům úlevu. Může se ale stát, že se objeví i zcela jiná neřešená témata, která se ohlašují chutěmi. Proto bych vám, přes váš odpor, doporučil obrátit se na odbornou pomoc. Můžete zkusit nejbližší Doléčovací centrum (já pracuji v DC SANANIM v Praze), případně můžete zkusit jinou formu psychoterapie. Mimochodem - kouření THC vidím v tomto stavu jako další rizikový faktor. Doporučoval bych vysadit všechny návykové látky, dokud se váš stav nezlepší. Pokud vyhledáte odbornou pomoc, počítejte s abstinencí od drog včetně alkoholu jako s podmínkou spolupráce, přinejmenším pro prvotní období.
Opatrujte se.
Tomáš Nedvěd