pervitin-jak primet bratra k lecbe
JS
Takovych dotazu mate jiste mnoho. Na druhou stranu ani ja se neptam
poprve a je mozne, ze vsechno, co lze rici, jsem uz vlastne slysela.
Ale co kdyby prece jen existovala informace, ktera muze pomoci a ja
ji nemam...? Dekuji predem, pokud mate cas na precteni dotazu a na
odpoved.
Jde o meho bratra. Je mu 40, bere pervitin, vim jen, ze radove
nekolik let, podle me minimalne tak tri ctyri roky, ale mozna vic.
Prvni sok uz mame za sebou, cela rodina, vime to uz asi rok. Mluvila
jsem uz s nekolika odborniky, takze vim, ze kdyz nechce on sam
(lecit se), nepomuze zrejme nic. Slysela jsem, ze se tito lide musi
dostat na jakesi dno a nekteri se od nej odrazi. Slysela jsem, ze
pokud si chci uchovat zdravi, mam se od nej jaksi vnitre
\"odstrihnout\".
Je to ale bracha, s kterym jsem vyrustala...
Porad me trapi pomysleni, jestli prece nemuzu neco delat. Jde o to,
ze jak ho obcas vidim, ma uz mysleni hodne jine nez driv a pripada
mi krute, ze on touhle svoji nemocnou hlavou uz asi opravdu nemuze
posoudit, co by mel udelat. Nepracuje, ale ma nejaky prijem z
pronajmu nemovitosti. Bydli ve sve kancelari. Zacal strasnym
zpusobem shromazdovat veci, ta kancelar je jich uplne plna, po
strop, jedna vec vedle druhe. Kdyz prijdu, a nevideli jsme se treba
ctvrt roku, zacne se v tech vecech prehrabovat a neco mi neustale
nabizi a zduraznuje, ze to ma \"hodnotu\". Je to hrozny pohled. Je
priserne hubeny, vystouple licni kosti, kalhoty nemaji skoro na cem
drzet... Mame rodice, kterym je pres 70, a je mi jich straslive
lito. Jsou zoufali.
Kdyz se s nim snazim mluvit, nema to absolutne zadny efekt. Rekne
cokoli, aby me odbyl, totez vuci rodicum, absolutne si neumim
predstavit, ze by se k nejakemu doktorovi dostavil. On tvrdi takove
to klasicke, ze ma vse pod kontrolou, a zduraznuje, ze driv bral
vic, ze to omezil. Mam navic strach, jestli to shromazdovani a tak
nemuze byt projevem az nejake psychicke nemoci, ktera se treba s
tema drogama rozjela. Kdyby to tak bylo, tak je mi ho lito jeste
vic....
Prosim, existuje neco, co muzu pro brachu udelat? Rikam si, ze snad
mate osobni zkusenost s takovymi lidmi...
MOC dekuji.
JS

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
cením si Vaší starosti o bratra a rozumím Vašim obavám.
Máte pravdu, možnosti pomoci závislému, pokud sám nechce jsou velmi omezené a málo účinné.
Existují ale postupy, jak se lze pokusit pomoci závislého motivovat k léčbě, nebo aslespoň ke krokům, jak žít se svojí závislostí bezpečněji. Napíšete li nám ve kterém, nebo poblíž kterého většího města žijete vy, nebo Váš bratr, popřípadě v kterém regionu se pohybujete, rádi Vám pomůžeme vyhledat zařízení, kde Vám po seznámení se situací poradí, jaké konkrétní kroky můžete podniknout. Služby těchto zařízení můžete využít i anonymně. Prvním krokem je spojit se, nejlépe telefonicky, s pracovníkem služby a domluvit si schůzku. Nejčastěji jde o zařízení typu poradny pro rodinné příslušníky a osoby blízké, které provozují organizace, zabývající se drogovou problematikou. Služby jsou bezplatné. Pokud jste z Prahy, můžete se přímo obrátit na zařízení provozované naší organizací SANANIM o.s.:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Tato poradna je nejenom pro příbuzné závislých ale i pro blízké závislých a ohrožených drogou.
Další kontakty na obdobné poradny můžete dohledat na:
http://www.drogy-info.cz/
a
http://www.drogy.net/databaze-kontaktu/
Přeji Vám hodně sil a pevné nervy. Nezapomeňte myslet na sebe a na svoje radosti, nenechte se neužitečnými starostmi semlít.
Budeme rádi, napíšete li nám jestli Vám byla naše odpověď užitečná. Rádi Vám odpovíme na další dotazy.
S pozdravem,
Amrit Sen.