Problém s pervitinem
Lucinda
Dobrý den,
můj současný přítel si čas od času dá pervitin. Vím, že dříve ho užíval mnohem častěji, možná každý den, nikdy však nitrožiulně. Jsme spolu cca 10měsíců a za tu dobu to bere tuším tak 2krát do měsíce. Ví že mi to vadí, a dokonce jednou kvůli mě na jedné párty odmítl. Já na něj však neustále apeluji,ať sy tím přestane. Nevím vašk,jaký přístup k takovémuto člověku je nejlepší? Na jednu stranu už toho mám dost, velice mě to trápí,protože můj předchozí vztah právě na toimto ztroskotal, a říkám si,že by bylo nejúčinnější dát mu vybrat - buďto já nebo pervitin. Jestli mu to za to stojí, tak on mě pak nestojí za to. Anebo mu to tolerovat, a snažit se mu pomoci.Mezi těmito lidmi se pohybuji poměrne delší dobu, a jsem toho názoru,že si každý musí na vše přijít sám,a že takovémuto člověku asi jen stěží pomohu. V tomto případě bych však raději volila variantu zůstat s ním,a najít způsob,jak ho namotivovat aby přestal, aby si sám uvědomil. Rozchod by ho za prvé úplně dodělal a mě mimochodem také. Máme se velmi rádi, a jinak je to velmi hodný člověk. Není pervitinem nijak zkažený, že by kradl apod. jen tvrdí,že s tím jednou sekne na pořád, a že mi nechce nic slibovat když ví že by to nedodržel. Prosím Vás tedy, jak na takového člověka,jaký zvolit přístup? Aby respektoval to,že mi to opravdu vadí, a co by mohlo alespoň trochu pomoci. Nebo je lepší rovnou to ukončit, a nechat takového člověka,ať se s tím popere sám, a přijde na všechno sám?

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
oceňuji, že si děláte oprávněnou starost o přítele a rozumím Vašim obavám. Asi už tušíte, že člověku, který bere drogy lze jen velmi těžko, pokud je to vůbec možné, pomoci, pokud sám nenahlíží na své užívání jako na problém a pokud sám o pomoc nestojí. Existují kroky, jak se lze pokusit pomoci mu v nasměrování a k motivaci k některé z možností léčby, nebo alespoň ke snížení rizik souvisejících s užíváním drog. Doporučuji Vám proto obrátit se na některou z poraden pro rodiny uživatelů a osoby blízké, které provozují organizace zabývající se drogovou problematikou. Poradenské služby pro rodiče a blízké nabízejí např. kontaktní centra, případně ambulantní programy nebo přímo střediska pro pomoc rodičům a blízkým. Kontakty na ně najdete například v Databázi kontaktů na Drogovém serveru
www.drogy.net/databaze-kontaktu ,
na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti pod rubrikou Mapa pomoci na
www.drogy-info.cz
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se přímo kontaktovat s našimi pracovníky poradny pro rodiče a osoby blízké:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Nejlépe bude si domluvit schůzku telefonicky, nebo přes mail:
rodice@sananim.cz
Moje další doporučení Vám jistě nebudou příjemná, mou snahou však je, aby odpověď na vaše otázky byla co možná nejúplnější, vzhledem k informacím, které jste mi podala. To, že Váš přítel už jednou kvůli Vám drogu odmítl téměř vůbec nic neznamená. To, že Vám odmítá cokoliv slibovat, naopak mluví o tom, že náhled na svou situaci má, ale že ji buď nechce, nebo nedokáže změnit.
Ušetřte si energii spojenou s vyhlášováním ultimat, jejich a jeho kontrolou a s následnými velmi pravděpodobnými nepříjemnými peripetiemi. Nejvíc pomůžete svému příteli a hlavně sama sobě, když se od něj dokážete úplně odtrhnout. Ze zkušeností vím, že někdy je nejúčinnější pomocí nepomáhat. Naopak neustálou pomocí můžeme přímo podporovat uživatele, aby ve svém užívání setrvával. Síly si ušetřte případně na dobu, kdy může být Vaše skutečná podpora užitečná. Vím, že sdílení života se závislým, troufám si odhadovat, že v případě Vašeho přítele může o závislost jít, znamená sám "onemocnět", a to i v případě, že takto "nemocný" sám drogy nebere a že mu užívání drog vadí. Není jen tak samo sebou, že už Váš druhý přítel-partner bere drogy a že jste si vybrala podobně, přestože jste v předchozím vztahu, jak jsem pochopil, nebyla šťastná. Píšete, že se pohybujete v drogovém prostředí delší dobu. Nevím, jestli jste se do něj dostala skrze prvního přítele, jak dlouho a z jakých důvodů se v něm pohybujete a co Vás vede k tomu v něm zůstávat. Nakolik je to "Váš svět"...
Moje nejdůležitější doporučení pro Vás zní: Je čas investovat Vaší energii do sebe. Buďte statečná, seberte kuráž a přestože to nebude lehké ani příjemné, najděte si bezpečnější a zábavnější společnost. Nemusí trvat dlouho, kdy se Vám vaše kroky vrátí a zúročí s radostí, kterou si jistě zasloužíte.
Napíšete li nám, jestli Vám naše odpověď byla užitečná, budeme potěšeni. Rádi Vám odpovíme na další otázky.
Držím palce, Amrit Sen.