Xanax
Darina
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, zda jsou k dostání v lékárnách volně nějaké preparáky či papírky na zjištění přítomnosti benzodiazepinů v moči.
Jednn se o Xanax či Neurol, podávný večer. Jak dlouho přetrvává v krvi?
Jedná se o možnost řízení automobilu. Nebude lépe změnit lék?
Děkuji za odpověď.
Jana Novotná

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
v případě, že užívate zmiňované léky legálně, tedy na předpis od lékaže, bylo by ideální zeptat se přímo jeho. Lidé, kteří tyto léky užívají legálně (na předpis, dle doporučeného dávkování) většinou nejsou, pokud jde o řízení motorových vozidel, nijak omezováni. V případě, že jsou podrobeni testování, pak jsou testy pochopitelně pozitivní. Krevní testy mohou odhalit, zda nedošlo k překročení dávkování. Následně by pak neměl být s užitím léků problém. Když někdo užívá léky nepravidelně, měl by se poradit se svým lékařem.
Zachytitelnost léků může být různá. U léků jako jsou benzodiazepiny se pohybuje v řádů dnů, resp. týdnů. Závisí nejen na provedeném testu (z čeho se dělá a jak přesně), ale i na užitém množstí léků, množství obsažené účinné látky, pravidelnosti a intenzitě užívání, individuálním metabolismu apod. Většina testů prováděná policií je v prvé řadě orientační, teprve následující konfirmační test z krve prokazuje skutečnou hladinu látek v těle, tedy poskytuje údaj pro rozhodnutí, zda šlo skutečně o stav "pod vlivem" a v jaké míře byl tento stav nebezpečný.
Pokud jde o přesné hladiny, zachytitelnost atd. můžete zkusit kontaktovat Ústřední toxikologickou laboratoř - kontakt: http://laboratore.vfn.cz/vysetreni/pracoviste.php?subpage=prac_info&ID=28&ustav=8.
Testy z moči (určené k záchytu benzodiazepinů) jsou k sehnání poměrně snadno - např. http://www.drogovetesty.cz/. Pro lékárnu by neměl být problém je objednat.
Z dotazu jsem přesně nepochopila, proč se ptáte, zda jde o Vás, nebo někoho blízkého, případně zda jde o legálně předepsané léky, pravidelné užívání apod. Kdybyste chtěla, napište více. Můžete k tomu využít i skrytou poznámku, díky které bude dotaz i odpověď dostupná pouze Vám.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.