jak postupovat
renda
Dobrý den,již jsem jednou psala o závislé dceři na heroinu,žijící v holadsku.Dnes mi psal její starší přítel,že situace je neúnosná,že si začla vydělávat na drogy prostitucí a že je v nebezpečí,prý si na ni brousí zuby pasáci a chtějí nějakým způsobem ukrást.Prý mi ji přiveze domů,ale já nevím jak postupovat co mám dělat s dítětem který bude mít absťák když nebude souhlasit s umístěním na detoxu.Je možná i jiná pomoc?Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
551695
jestli jsem našla ten správný dotaz, pak jste nám psala před necelým rokem a půl, šlo o dotaz číslo 551695, kde se zmiňujete o svém zoufalství. Svou dceru jste viděla, jak má abstinenční příznaky při snížení dávek heroinu. Nabízela jste jí lásku a pomoc, ale ona se rozhodla zůstat s přítelem, který drogy distribuuje, v Holandsku.
Kolegyně Jana Marečková Vám tehdy doporučovala obrátit se na poradnu pro rodiče a blízké uživatelů, kde byste mohla svoje zoufalství sdílet, dovědět potřebné informace, propátrat svoje možnosti situaci ovlivnit apod. Nevím, jestli jste se tehdy na někoho obrátila, nebo ne. Nicméně doporučila bych Vám to i dneska. Přijde mi důležité, abyste na takové věci nebyla sama a měla jste po ruce někoho, komu se svěříte, vypláčete, vyzpovídáte ze svých pocitů viny, strachu, zloby a bolesti. To Vám může dodat potřebnou sílu při píči o dceru.
Teď samozřejmě záleží na tom, jestli by dcera skutečně stála o to, přijet domů. Pak je podstatné i to, co by si od příjezdu domů slibovala a co by chtěla. Jestli je to tak, že se v Holandsku prostituuje a je jí všechno ukradené, pak nezmůžete nejspíš nic. Kdyby však jen trochu chtěla něco změnit, možnosti pomoci by se již našly. Kromě detoxu, který by byl v jejím stavu stejně nejrozumější, se však nabízí a i varianta substituce. Znovu ale opakuji - záleží hlavně na tom, co chce Vaše dcera.
Z Vaší strany je teď nejspíš nejdůležitější, udržet s dcerou alespoň minimální kontakt - telefon, email, kontakt na jejího přítele -, abyste jí, až o ni bude doopravdy stát, mohla nabídnout pomocnou ruku. Zázraky však nedokáže nikdo z nás. I když ji máte ráda a dala byste za ní cokoli, pánem situace je ona. Stane-li se z ní prostitutka v rukou pasáků, bude její situace nejspíš velmi komplikovaná. Ale bohužel mě nenapadá moc variant, jak do situace zasáhnout. Nevím, jak je to s legalitou jejího pobytu v Holandsku, jak je to s prostitucí a zákony kolem ní, a už vůbec nevím, zda by o něco takového Vaše dcera stála atd. K propátrání takových možností by rovněž mohla pomoci schůzka v poradně pro rodiče.
Kdybyste měla zájem o kontakt, napište, odkud jste, pokusila bych se najít zařízení ve Vašem okolí.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.