emko
Kandy
Dobrý den,chtělajsem se zeptat co jje za drogu zvana ,,emko\". Včera jsem zjistila, že to kamarádka čas odčasu bere. Ráda bych jí oznámila i všechny škodlivé účinky.
děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o kamarádku obavy. Bohužel z názvu "emko" Vám nejsem schopná říct naprosto konkrétně, o co se jedná. V minulosti byl jako "emko" označován morfin, případně léky s obsahem morfinu. Nicméně v současnosti je jediný lék s obsahem morfinu (podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv) AUTOINJEKTOR MORFIN, který patrně využívají pacienti v pokročilé fázi onemocnění, které způsobuje velké bolesti (zejména rakovina).
Nově se ovšem na trhu s drogami objevily látky, které mají podobné účinky jako jiné nelegální drogy. Prestože jde o chemické deriváty "stávajících" drog, nějakou dobu byly v ČR legální, dokud se nezměnila legislativa, která nově postihuje i tyto nové syntetické drogy. Oblíbený byl především mefedron, který se prodával pod rouškou "hnojiva na květiny" nebo jako "suvenýr". Nicméně v tuto chvíli je už mefedron, na který by se mohlo vztahovat označení "emko" také na seznamu "zakázaných látek" (tedy je na seznamu látek, který je součástí Zákona o návykových látkách). Nenapadá mě v tuto chvíli jiná droga, která by mohla být označovaná jako "emko", ale časy se rychle mění, takže je možné, že jde o nějakou další syntetickou látku, která ještě není "na seznamu". Pokud jde o mefedron, což mi připadá jako nejpravděpodobnější varianta, tak Vám kopíruji informace z bulletinu Zaostřeno na drogy 4/2010 zaměřeného na nové syntetické drogy (vydává Národní monitorovaí středisko pro drogy a drogové závislosti, volně ke stažení na www.drogy-info.cz v sekci Publikace):
"Mefedron neboli 4-metylmetcathinon (4-MMC) se během posledních 4 let rychle rozšířil po celém evropském drogovém trhu. Největší rozšíření je udáváno ve Velké Británii. Pouliční
názvy jsou 4-MMC, MMCAT, M-Cat, meow-meow (česky mňau mňau), bubbles, Subcoca I. Jedná se o derivát cathinonu, drogy se stimulačními a halucinogenními účinky obsažené v rostlině
Catha Edulis (Kata jedlá, Khat). Užívání této rostliny je rozšířené zejména na arabském poloostrově a ve východní Africe. Zatímco Khat je přírodní droga, mefedron je látkou čistě syntetickou.
Strukturálně i účinky je velmi podobný řadě dalších psychoaktivních drog, především metcathinonu, metylonu, metedronu a derivátům pyrolidinu a také amfetaminům. Jeho masivnější distribuce v Evropě počala nejspíše v roce 2006. Hlavním zdrojem této drogy jsou internetové obchody, které využily mezery v legislativě a začaly prodávat tuto substanci nejčastěji jako hnojivo rostlin (účinky nejsou ničím podloženy) nebo jako tzv. research chemical (látku určenou k výzkumu) s označením „not for human consumption" (není určena ke konzumaci lidmi). (...) Vzhledem k úpravám legislativ se v různých zemích EU mefedron postupně dostává na seznamy kontrolovaných látek (...). O jeho
popularitě svědčí i fakt, že např. ve Velké Británii byl mefedron zadržen v r. 2009 3krát častěji než MDMA (extáze) (...). Jedná se o bílou krystalickou látku bez výrazného zápachu. V EU však byly zachyceny i tablety nebo různě dobarvený krystalický mefedron. Ojediněle byl mefedron
detekován v tabletách extáze společně s MDMA, kofeinem a mCPP. Vzhledem k tomu, že doposud nebyla provedena žádná kontrolovaná klinická studie, popis akutních účinků mefedronu
je prozatím dostupný pouze od uživatelů. Nejčastěji jsou připodobňovány k účinkům MDMA, kokainu nebo amfetaminu. (...) Mezi typické účinky mefedronu patří pocity velkého množství energie, euforie, zintenzivnění vnímání hudby, nadnesená nálada, zrychlené myšlení, zvýšená hovornost, afrodiziakální účinky, nutkání užít další dávku. Někdy se mohou objevit i mírné
halucinogenní účinky. Negativní psychické účinky jsou především zhoršení koncentrace, krátkodobé paměti, anxieta a deprese, existuje i riziko vzniku panických reakcí nebo paranoidity. Tělesné účinky jsou zvýšení tepové frekvence a krevního tlaku, palpitace (subjektivní vnímání bušení srdce), pocení, dilatace zornic (mydriáza), suchost v ústech, skřípání zuby (bruxismus), snížení chuti k jídlu, nepotřeba spánku. Dále se můžeme setkat s bolestivým podrážděním sliznice v místě
aplikace, bolestmi hlavy, nauzeou a studenými zmodralými konečky prstů. (...) Charakteristická je minimální nebo žádná kocovina po jeho užití. Běžné dávkování (jedna dávka) se pohybuje v rozmezí 25-250 mg (někdy i více) při´perorálním užití, 15-125 mg při intranazálním užití. Perorálně
se nástup účinku projeví během 15-45 min., po intranazální aplikaci během několika minut. Intoxikace trvá zhruba 2-3 hod. s maximem zhruba za 30 min. (...) Díky jeho relativně krátkým účinkům je běžné opakované užití v průběhu jednoho večera. Dávky tak mohou vyšplhat až ke gramovým množstvím, podobně jako je tomu u kokainu. (...) Otázkou je vznik závislosti na mefedronu. Doposud jsou opět pouze omezené údaje o potenciálu mefedronu vyvolávat
závislost. (..,) Obecně nejsou popsány žádné fyzické odvykací symptomy, nicméně psychická závislost se bezpochyby může rozvinout."
Nevím, zda Vám odpověď takto stačí, pokud máte pocit, že se jedná o jinou látku, tak prosím popište příznaky, kterými trpí Vaše kamarádka. Nevím, zda jste o tom s kamarádkou mluvila, zda Vám řekla bližší informace, zda má s drogou nějaký závažnější problém, který by se promítal i do jejího dalšího života (rodina, škola, práce...), zda má kamarádka pocit, že jí užívání oné drogy nějak vadí v životě, a že by s tím chtěla něco dělat... Když byste k tomu potřebovala vědět nějaké další informace, tak samozřejmě znovu napište a pokusíme se něco vymyslet.
Zatím držím palce.