kouření marihuany
mili
Dobrý den,mám syna je mu 22 let, který několik let kouří,,trávu,,kvůli kamarádům, kteří mají stejný problém odešel, z vysoké školy (Jana Amose Komenského, kde studoval práva),moc mě to mrzelo a do dnes trápí, neboť na tuto školu měl hlavu a jednoduše se vykašlal na studium.Nyní se jen tak,,fláká,,nepracuje, bydlí se mnou(matkou) a já si už upřímně nevím rady, neboť se chová agresivně, veškerý problém, který řešíme se vždy zvrhne v naprosto nepřiměřenou hádku, kdy on není schopen přiznat, že mě svým chování neuvěřitelně ubližuje, tím jak je agresivní a vždy se potom omlouvá a slibuje, že si najde práci a osamostatní se, ale samozřejmě zůstane jen u slibů, toto jeho chování se stále stupňuje a já mám samozřejmě nyní výčitky, kde jsem udělala chybu.Před 16lety mě zemřel manžel a já celou dobu jsem nadměrně pracovala 260hod.měsíčně, abych postavila děti do života, vystudovali soukromé školy a opravdu jsem se snažila, abych jim nahradila ztrátu otce, takže jsem byla ochotná pro ně udělat cokoliv, aby nijak nestrádali.Dcera nyní stojí na vlastních nohách(na tu jsem pyšná, jak to svojí pílí zvládla), ale co se týká syna, už si s ním nevím opravdu rady.Jeho slovní napadání se stupňuje a já začínám zjišťovat, že asi bez odborné pomoci nejsem schopna, situaci dále zvládat, a hlavně se začínám obviňovat, kde a proč se toto stalo a jaké najít řešení.Nemohu o tom s nikým mluvit, neboť se za tento nezdar velmi stydím a beru to jako mé velké selhání.Synovi jsem nabídla pomoc v tom smyslu, že zajdeme do nějaké porady, abychom začali po krůčcích zvládat a řešit problém, ale vždy to dopadlo, že mě slovním agresivním chování napadl,již několikrát jsem ho vyhodila z bytu, ale vždy se po nějakém čase vrátil, že začne dodržovat,,pravidla hry,, ale opět je po nějakém čase porušil.Vyřídily jsme mu i z dcerou cestu do zahraničí, aby se vzdálil od ,,kamarádů se stejným problémem), ale před odjezdem vše zrušil. Já pracuji jako zdravotní sestra se specializací na veškerý typ demence a mohu Vám říci, že moji nemocní ,,miláčkové..mě drží nad vodou a umím vyřešit s nimi jakýkoliv problém v klidu a jejich rodiny mě berou za opravdového odborníka, kterého si váží pro nadměrný množství trpělivosti a empatie.Ale problém s vlastním synem již nedokáži zvládat.Proto Vás tímto jako odborníky na tuto problematiku moc prosím o pomoc a radu.Děkuji Vám předem za odpověď a radu,v řešení tohoto mého problému, rozměru ,,kokosového ořechu,,!Moc zdraví Milen

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Mileno,
dobře, že píšete. Dle Vašeho psaní je vidět, že toho máte až nad hlavu...i přes veškerou snahu výsledek nijaký...Každopádně se pokuste se neobviňovat, zajisté jste udělala vše, co jsem v danou chvíli mohla...to, že syn pomoc odmítá a o nějaké změně životního stylu v tuto chvíli nechce ani slyšet, neznamená, že odbornou pomoc nemůžete využít Vy sama. Veškerá zařízení pracující s uživateli nelegálních drog nabízí ve svých službách i poradenské služby pro rodinné příslušníky a další blízké osoby. Nezávazně, bezplatně...
Na tyto situace neexistuje žádná universální odpověď, která by pasovala všem. Vždy jsou to tak individuální záležitosti, je třeba mít více komplexních informací o situaci celkově. Doporučuji se obrátit na kolegyni, která se přímo na práci s rodiči uživatelů drog specializuje. Je sice v Praze, nicméně, sama jste uvedla, že byste případnou poradnu raději jinde nežli v místě bydliště. Nejenom, že se poradíte jak vhodně postupovat dál, jak komunikovat, jaká nastavit pravidla, jak lépe motivovat, doplníte si informace a také získáte i podporu, což si v takto nesnadném období jistě zasloužíte. Rozhodně se s kolegyní spojte. Někteří rodiče využívají služeb poradny pravidelně, průběžně...
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha1
Tel : 739 268 527, 284 824 234
Kontaktní osoba : Mgr. Čtrnáctá Štěpánka
Email : ctrnacta@sananim.cz
Provozní doba : Po až Pá 9.00 - 19.00
Více informací naleznete zde www.sananim.cz - v rubrice Mapa pomoci, zadat Poradna pro rodiče PPR.
Zatím se mějte hezky. Přeji ať vše dobře dopadne, držte se !
S pozdravem Markéta K.