Odvar z máku pro dítě
Dáda
Dobrý den. Mám velikou prosbu. Synovi budou dva roky. Od malička má problémy se spaním. To nejhorší máme za sebou, ale stále je to katastrofa. Vstávám mockrát za noc. Je hodně živý dítě. co prožije přes den, prožívá i v noci a to ho pak budí ze spaní a vyžaduje mě a napití čaje, to ho uklidní a usne, ale je to někdy 6x za noc, někdy ale bohužel i mnohem víckrát... Jsem už hodně unavená, nevyspalá. Chceme druhé dítě, ale bojím se, že to nezvládnu, nevyspím-li se... Meduňak, Sedalia, nic nezabírá. Tak se chci zeptat, jestli je možné uvařit takto malému dítěti odvar z máku, něbo něco takového. Aby mu to neublížilo... Děkuji moc za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste ze situace zoufalá a vím, jak je takové nevyspání vysilující. Zvlášť, pokud jsou synovi již téměř dva roky, a po celou dobu má takové potíže se spaním. Věřím, že byste vyzkoušela již cokoli, jen aby to zabralo a mohla jste se vyspat. Nicméně před odvarem z máku Vás musím varovat. Jednak jde zřejmě o trochu pomýlenou informaci - odvarem z klasických semínek máku byste asi nic nezkazila, neb to nebude mít pravděpodobně žádné účinky. Odvar, který se v minulosti používal, nebyl totiž ze semen máku, ale z nezralých makovic. A z nezralých makovic se získává opium. Účinnou látkou opia je především morfin, a také řada dalších alkaloidů. Asi už chápete, kam tím mířím. Odvarem z makovic byste svému synovi připravila intoxikaci opiáty, což asi není Váš úmysl. V minulosti, dokud nebyly účinky látek z makovic dostatečně prozkoumané, se to patrně moc neřešilo (on ten odvar samozřejmě má samozřejmě neporovnatelně slabší účinky než užití samotného morfinu). Taky se dřív dávalo dětem pít pivo... aby dobře spaly. V současnosti už také nikdo nedělá, že.
Myslím, že by bylo možná na místě poradit se s někým z odborníků - možná dětským psychologem/psycholožkou, jak řešit potíže se spánkem u Vašeho syna. Napadá mě, že úpravou některých návyků, které máte zavedené, by se to mohlo zlepšit. I u dětí je potřeba nějaká spánková hygiena a ideální je, pokud se naučí usínat samy (což tedy chce i ze strany rodičů jisté úsilí). Syn by pak neměl Vaši přítomnost spojenou s usínáním a pokud by se v noci vzbudil, usnul by pak zase sám, aniž by Vás vyžadoval.
Ale to jsou jen obecné informace, neznám samozřejmě podrobně Vaši situaci, synův zdravotní stav... Víc byste se o tom mohla dočíst v některých knihách o dětské nespavosti (stačí zajít do knihovny, tuším, že jedna z těchto knih vyšla v nakl. Portál). Případně se neváhejte obrátit na někoho z profesionálů osobně - získala byste potřebnou podporu, informace a doporučení, jak postupovat dál. Pokud jste z Prahy, mohu doporučit kolegyni dětské psychology z psychologické poradny střediska ROSA http://www.spod.cz/.
A zvážila bych, zda je v současné době reálné početí dalšího potomka - možná by bylo lepší počkat do doby, než se to nespaní u Vašeho syna přinejmenším zmírní, abyste byla fyzicky v lepší kondici... Zatím držím palce.