sport prevencí?
krtek
Dobrý den,
chtěl jsem se zeptat, zda a jakým způsobem jsou v rámci primární (ale třeba i sekundární) drogové prevence využívány sportovní a pohybové aktivity. Pokud ano, zajímalo by mě jaké, zda se jedná o kolektivní sporty (jaké a proč zrovna tyto - jejich výhody či nevýhody), relaxační techniky, pohybové aktivity z hlediska vytrvalosti či např. silové sporty.
Zajímá mě zda je sport opravdu součástí prevence, případně co si o sportu jako o prevenci drogové závislosti myslíte...a jakým způsobem byste ji realizovali.
Děkuji za odpověď.
S pozdravem Jirka Sitter

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás a předem se omlouvám za pozdní odpověď. Váš dotaz je poměrně specifický a potřebovali jsme k němu dohledat řadu informací.
Nevím, z jakého důvodu informace potřebujete, zda Vás to zajímá z důvodu studia či z důvodu zaměstnání, případně chcete založit nějaké zařízení, které se sportovním aktivitám v rámci protidrogové prevence chce věnovat. Pokud bych věděla důvod, proč se na to poměrně obšírně ptáte, patrně bych Vám mohla lépe pomoci.
Co se týče uplatnění sportu v rámci primární prevence, tak v tomto ohledu panuje mezi odborníky poměrně skepse... pokud se tedy jedná pouze o sportovní aktivity nespojené s další prací s mladými lidmi. Primární prevence by měla být komplexní celek, nikoli zaměřená pouze na jednu aktivitu. Navíc na aktivitu, která by dle slov kolegů "existovala, i kdyby žádné drogy neexistovaly". Dle slov kolegy MUDr. Zábranského z Centra adiktologie při 1.LF UK je totiž "protidrogová prevence pojem, který v praxi bývá používán i tam, kde se o protidrogovou prevenci nejedná. Někdy jsou jako protidrogové označovány i běžné "volnočasové" programy (hlavně sportovní)." Z tohoto důvodu se obyčejně sport jako takový za primární prevenci nepovažuje a proto Vám nejsem schopná napsat, které sportovní aktivity jsou pro tento účel nejvhodnější. Samozřejmě je možné fyzické aktivity využít v rámci komplexního programu, především pro rizikové skupiny mládeže. Řada tzv. nízkoprahových klubů pro ohrožené děti a mládež nabízí možnost sportovního vyžití... jako alternativu k jiným způsobům trávení volného času či možnost relaxačních technik a pod.
Poněkud jiná situace je v programech sekundární či terciární prevence. Sport, zátěžové fyzicky náročné programy, bývají často součástí léčby řči doléčování. Ale jak vyplývá, jedná se o jednu z aktivit v rámci léčby, doprovázenou psychoterapeutickou prací a dalšími technikami v léčbě. Jednak jde o péči o tělo v rámci léčby, a prostřednictvím toho i o zjištění svých fyzických možností, o zprostředkování sportu jako vhodné volnočasové aktivity, o prostředek nabytí nových zkušeností se svým tělem, se svou psychikou při zátěži, s vyplavením endorfinů - nahrazení drogového opojení opojením jiným... V léčbě a doléčování se využívají jak kolektivní sporty, tak např. cyklistika, horolezectví, vysokohorská turistika, plavání, běh... ale také řada relaxačních technik nebo "sportů" jako je cvičení jógy. Součástí léčby v mnoha zařízeních bývá každodenní ranní rozvička.
Odpověď na Váš dotaz, i když to možná na první pohled nevypadá, by vypadala na rozsáhlou publikaci, nejsem proto schopná vše shrnout v rámci stručné odpovědi na této poradně.
Mohu poskytnout řadu následujících odkazů, kde byste se dozvěděl podrobnější informace. Pokud se budete chtít na něco dozeptat, tak se samozřejmě ptejte. Jak jsem již psala v úvodu, pomohlo by mi, pokud byste napsal, z jakého důvodu jsou pro Vás tyto informace potřebné.
Více o primární prevenci a zásadách jejího efektivního zajištění se můžete dočíst z mnoha článků a textů například na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti na
http://www.drogy-info.cz/index.php/pomoc_a_podpora/prevence
nebo na webu Centra adiktologie 1.LF UK zde
http://www.adiktologie.cz/cz/articles/70/Primarni-prevence
Také mohu poskytnout odkaz na publikaci Primární prevence rizikového chování na
http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/70/2006/Monografie-Primarni-prevence-rizikoveho-chovani-ve-skolstvi-
A též informace o mýtech a stereotypech, které se často kolem drog a drogové prevence objevují na
http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/69/171/Lide-uzivaji-drogy-aby-unikli-nude-nebo-aby-utekli-pred-problemy
a na
http://www.drogy-info.cz/index.php/pomoc_a_podpora/prevence/struktura_protidrogove_prevence
Co se týče léčby a doléčování, tak tam to bude s informace ještě složitější, asi by bylo vhodné si přečíst knihu Kalina, K. a kol.: Drogy a drogové závislosti. Mezioborový přístup. Tu najdete volně ke stažení na
http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/monografie/drogy_a_drogove_zavislosti_k_kalina_a_kol_dil_1_dil_2, stejně jako řadu dalších publikací k tématu drog na webu www.drogy-info.cz pod kolonkou Publikace.
Co se týče nízkoprahových klubů pro ohrožené děti a mládež, doporučuji web www.streetwork.cz.
Přeji hodně štěstí.