Drogy ...
Domííí
Dobrý den, potřebuju poradit - je mi 19 let, jednou jsem se zapletl s takovou partičkou lidí a zkusil drogy,od tý doby už bez toho nemůžu být. Sem podrážděnej a mám deprese. Co mám dělat ?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že je Vám 19 let, jednou jste se zapletl s partičkou, která užívá drogy a od té doby s tím nemůžete přestat. Ptáte se, co s tím. Nicméně z Vašeho dotazu nevyplývá, co byste s tím vlastně chtěl dělat? Jak dlouho a co užíváte, jak často a jakým způsobem? Co Vás vlastně k užívání vede? Jak dopadly Vaše dosavadní pokusy o abstinenci? Jaké máte záliby, zázemí, co rodina, přátelé? Ví o tom? atd.
Obecně Vás mohu pouze odkázat na nízkoprahové kontaktní centrum, kde byste všechny tyhle věci mohl probrat osobně. Přeci jenom to bývá efektivnější, než takhle po internetu. Do kontaktního centra většinou můžete dorazit i bez objednání, nebo si dopředu domluvíte schůzku. Pak se Vám bude odborník věnovat zhruba hodinu. Nemusíte se bát prozrazení, ani se snažit něco zatajovat. Většina pracovníků řeší podobné problémy dnes a denně. Kontakty na taková zařízení najdete na www.drogy.net/databaze-kontaktu. Všechny nabízené služby jsou poskytovány bezplatně, často mohou být poskytnuty i naprosto anonymně.
Ve skryté poznámce se ptáte na to, jaké z toho můžete mít problémy policií? To záleží na řadě proměnných. Samotné užívání drog u nás není trestné, nicméně držení drog už trestné je - v závislosti na množství, jde buď o přestupek, nebo trestný čin. Jestli drogy užíváte, pohybujete se za hranicí zákona. Navíc jste nějakým způsobem zapojen do distribuce těchto látek. Tresty za takové přestupky, resp. trestné činy, nejsou malé. Už je Vám 19 let a tak za ně problémy ponesete odpovědnost. Můžete si tím do budoucna dost zavařit, protože v České republice znamená záznam v rejstříku často problémy s hledáním zaměstnání. Na to se pak nabalují další problémy - peníze, bydlení, partnerské vztahy apod. Informace o postizích (hrozících trestech) najdete na http://www.drogovaporadna.cz/trestni-zakonik.html. Další podstatnou věcí je, jak si vlastně na drogy vyděláváte. Přeci jen to není levná záležitost a řada lidí páchá za pčelem získání peněz na drogy trestnou činnost (od krádeží až po samotnou distribuci drog). I tuto stránku věci můžete probrat ve zmiňovaném kontaktním centru.
Podle těch pár informací, které jste o sobě napsal, toho více nevymyslím. Kdybyste chtěl, napište více. Můžete k tomu využít pouze skrytou poznámku, díky níž bude dotaz i odpověď přístupné pouze Vám.  Když byste překonal obavy, zkuste s tím vším zajít do kontaktního centra. Potřebné věci se dovíte nejspíš mnohem rychleji a budete se moci doptat na to, co Vás zajímá.
Bohužel jste na sebe neuvedl email, proto vyvěšuji celou odpověď i v souvislosti se skrytou poznámkou. Kdybyste chtěl, aby byla odpověď skrytá, ozvěte se. Stejně tak, kdybyste si neporadil s vyhledáním kontaktního centra: napište, která větší města jsou Vám dobře dostupná, pošlu Vám kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.