Stav pod vlivem těžkých drog
Josef
dobrý den,
je zcela normální že když je člověk veselý a spokojený a napije se alkoholu že tento stav trvá, nebo je ještě zábavnější a veselejší, naopak když propadá těžkým depresím např: z rozchodu, tak se to pitím alkoholu jen zhorší a přechází do nepříčetnosti až agresivity. Chci se zeptat jestli totéž platí i u těžkých drog jako třeba pervitinu, slyšel jsem že když nejsem OK a dám si pervitin že se vše úplně změní a na svoje starosti zapomenu a budu si připadat nejmocnější na světě... je to pravda ? nebo moje aktuální nálada zůstane jaká je akorát že nebudu mít takový zábrany se do toho víc ponořit jako třeba v opilosti
Děkuji za opdověď Josef

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Josefe,
na základě informací, které o alkoholu i pervitinu máme, nemohu na 100% potvrdit ani jednu část Vašeho dotazu. Celé je to o něco komplikovanější a nerada bych se pouštěla na tenký led. Pokud jde o typický průběh intoxikace oběma látkami, nebo o jejich typické účinky, můžete se podívat na naše stránky. O alkoholu se píše zde: http://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html, o pervitinu zde: http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html.
Pokud jde o drogy a jejich užívání, je obecně výchozí stav považován za významný. Mluví se v této souvislosti o setu (výchozím psychickém stavu) a settingu (výchozí stav okolí). Nicméně ani v případě, že je vše na začátku příjemné, nelze zaručit příjemný průběh intoxikace. Na průběh intoxikace má totiž vliv řada dalších proměnných, nemluvě o tom, že i zmiňovaný set a setting se může během užití proměňovat.
Pokud jde o alkohol, může se stát, že začnete-li pít v dobré náladě, Vaše nálada se ještě zlepší. Stejně tak může nastat opačná sitauce - vytočí Vás maličkost, můžete jednat bez velkého úsudku, prudce až agresivně apod. Co všechno v tom hraje roli? Vaše nálada, prostředí, lidé v okolí, téma hovoru, situační vlivy, dispozice, zkušenosti s pitím, množství a rychlost s jakou pijete, co pijete apod. Jsou lidé, kteří pijí v období deprese právě pro to, aby ji zahnali. A nějakou dobu se jim to může docela dobře dařit. Podobné je to u pervitinu. Jsou lidé, kteří se řadu hodin po užití cítí plni energie, mají pocit, že všechno zvládnout apod. Ale jsou i tací, kteří se cítí velmi zle.
Obě látky - jak alkohol, tak pervitin - jsou spojovány se ztrátou zábran. Ale jistě se najdou lidé, kteří po jejich užití naopak propadnou hlubším obavám a úzkostem.
Proč se vlastně ptáte? Plánujete snad nějaký experiment?
Kdybyste chtěl, můžete svůj dotaz rozvést, nebo upřesnit, a využít k tomu skrytou poznámku. Dotaz i odpověď pak budou přístupné pouze Vám.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.