Psychika
Katka
Dobrý den, mám jeden dotaz, který se týká marihuany a mojí psychiky. Dřívě sem kouřila trávu docela běžně, dejme tomu asi 4 roky obden. Tráva mě vždycky nabila energií a byla sem veselá, společenská, všechno bylo v naprostý pohodě. Poslední dobou jsem to dost omezila, takže brčko padne parkrát do měsíce většinou na akcích. Jenže mi to začíná dělat bordel v hlavě, začínám být paranoidní, že mě všichni pozorujou a vysmívaj se mi, nenáviděj mě,chtěj se mě zbavit atd., Hrozně se uzavřu v sobě a vyhejbám se lidem, v hlavě se mi honěj všelijaký paranoidní sra*ky, pak začínám mít deprese, že mě na tom světě nikdo nechce a často přemýšlím o sebevraždě. Když se z toho vyspím, tak je to zase v pořádku a vůbec nechápu co se semnou děje. Začínám mít z toho strach, protože jsem si párkrát i ublížila. Jenže pokaždý si řeknu, že dneska mám dobrou náladu, tak to skusim, třeba to bude v pohodě. A není.. Myslíte, že je to způsobený jenom účinkem marihuany, nebo je to zpouštěč mých psychických problému, který ještě nevyšli na povrch? děkuju za odpověd.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, Katko,
bohužel Vám nedokážu na Vaši otázku dost dobře odpovědět. Vaše nepříjemné stavy na marihuaně mohou být způsobeny špatným settingem, stejně jako zvýšenou mírou úzkostnosti, sklonů k depresím apod. Těžko říct.
Každý jsme jiný, každé užití probíhá za jiných podmínek, Vy sama se měníte,... to všechno se nejspíš na Vašich současných stavech po užití marihuany podílí. Je možné, že "šťastné časy" na marihuaně pro Vás skončily. Možná jde jen o přechodné období, které se pojí s Vaší současnou životní situací a nebo s Vašimi obavami, že intoxikace bude opět nepříjemná. Pokud se Vaše stavy po vyprchání účinku zlepší, je to ta lepší varianta. Pokud se však v nějaké podobě depresivní a sebevražedné myšlenky vracejí, pak by bylo rozumnější nějakou dobu naprosto abstinovat. Většinou navrhujeme 1-2 měsíce. Pak uvidíte, jestli se něco změnilo k lepšímu, nebo horšímu.
U marihuany se uvádí, že je schopná fungovat jako spouštěč psychických problémů. Zároveň je možné, že se někteří lidé marihuanou "automedikují". To se týká například lidí se sklony k depresím nebo úzkostem, kteří se marihuanou vlastně z počátku ne/vědomě "sami léčí". Je ovšem možné, že se ve výsledku jejich problémy po nějaké době zhorší. Nejspíš by se projevily i bez užívání marihuany, nicméně ta může jejich nástup urychlit. Jestli patříte do této skupiny zjistíte také pouze za střízliva. Kdyby tomu tak nakonec bylo, pak můžete hledat pomoc v oblasti terapie, případně psychiatrie. Bude-li třeba, můžeme zprostředkovat kontakty na odborníky, kteří se této problematice věnují.
Držím palce, ať se to srovná. Kdybyste chtěla, budu ráda, když dáte vědět, jak se daří.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.