Adderall vs Desoxyn
Jason
Dobry den,prosim Vas,co si myslite o tychto medikamentoch,zaujimalo by ma,ci mozu pomoct pri letargickej forme depresie (mierna atypicka depresia?).viem,ze obdobny liek vyrabala Spofa kedysi aj v CSSR pod nazvom Psychoton,ale skor sa uzival ako anorektikum a liek pri terapii narkolepsie a ADHD,a na depresiu boli vyhradene skor tricyklicke antidepresiva a inverzibilne MAO inhibitory(dalsie generacie antidepresiv boli este v nedohladne).dalsiou alternativou by bol pre mna liek pod obchodnym nazvom Desoxyn,ale ten sa vyraba len v 5 mg tabletach,narozdiel od Adderallu.viem,ze ste drogova poradna,tak by ma zaujimalo,ci na tychto latkach moze vzniknut navyk.no a mam este jednu otazku a tyka sa tramadolu ,ako je mozne,ze na mna neposobi vobec tlmivo (v davkach 100 mg a viac) a ani moc analgeticky,je to tym,ze sa strukturou a mechanizmom ucinku podoba antidepresivu venlafaxin a preto ma aj podobne mierne budive ucinky?z mojej skusenosti je to skor antidepresivum ako analgetikum,na mna analgeticky efekt moc vyrazny nema,skor mierne budivy a preto si musim dat neskor v noci alprazolam,alebo zolpidem,aby som zaspal a napr s takym petidinom a oxykodonom sa v tomto smere tramadol neda porovnat.Dakujem,s uctou a pozdravom ,ale prave meno radsej nenapisem,nehnevajte sa

Odpověděl: Alena Trojáčková
Zdravím Vás, omlouváme se za pozdní odpověď, ale Váš dotaz je poměrně specifický. K uváděným lékům - Desoxyn není v ČR registrován, účinnou látkou je metamfetamin (v ČR a zvláště na černém trhu pod názvem pervitin), používá se na léčbu poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) u dětí a pak na léčbu obezity - tedy jako anorektikum (více na http://www.drugs.com/pro/desoxyn.html). Adderall taky není v ČR registrován, účinnou látkou je amfetamin a dextroamfetamin (tedy derivát amfetaminu) - používá se na léčbu ADHD u dětí a na léčbu narkolepsie. Psychoton obsahoval pro změnu amfetamin a jeho léčebné indikace byly tedy podobné. Rozhodně se nepoužívají na léčbu deprese. Ze složení je tedy jasné, ze závislost na těchto lécích vzniká.
Co se týče Tramadolu: je to centrálně působící analgetikum podobné opioidům, takže by mělo mít spíše tlumivé účinky, nicméně jsou uváděny i nežádoucí účinky, které se projevují změnami nálad (nejčastěji euforie, ale i dysforie) a změnami aktivity (většinou její snížení, ale právě i zvýšení - takže může působit budivě). Vzniká u něj stejně jako u opioidů tolerance - což může vysvětlovat, proč už nepůsobí analgeticky v dané dávce. Ale rozhodně to neznamená dávku zvyšovat - to je  určitě jasné. Kombinace s dalšími tlumivými látkami - alprazolam a zolpidem - je přímo děsivá, dochází k násobení tlumivých účinků a může dojít až k útlumu dýchání (a ke smrti z předávkování tlumivými látkami). Jinak pethidin a oxykodon jsou opioidy s daleko silnějším analgetickým účinkem a proto možná ještě působí.
Jinak na závěr bych Vám spíše doporučila vyhledat odborníka - psychiatra, který je schopen opravdu diagnostikovat a předepsat medikaci, která by Vám pomohla. Léky, které berete (pravděpodobně bez předpisu lékaře) mohou způsobit jednak závislost, a jednak vážné zdravotní potíže (až fatální), pokud je užíváte v kombinaci. Léky, na které jste se dotazoval, jsou určeny pro úzký okruh pacientů se specifickými potížemi, a rozhodně nejsou určené k léčbě deprese, jedná se o silné stimulanty, na které může poměrně záhy vzniknout závislost a které nejsou ani v ČR k dispozici.
Pokud trpíte depresemi, tak by bylo ideální to konzultovat s odborníkem, a za medikaci zvolit spíše moderní nenávyková antidepresiva (typu SSRI nebo SNRI).
Nevím, odkud jste, a nakolik je pro Vás taková pomoc dostupná, ale pokud mi napíšete region, byli bychom schopní Vám poradit, kam se obrátit.
Přeji hodně štěstí.