methoxetamin
Petr Pan
užívam legánu látku methoxetamin, užíva sa šnupaním, alebo ústami ale ja som ju skúšal fajčiť, mohlo by mať fajčenie tejto drogy potencionalne nejaku karcinogenitu? ked tato droga nieje určená na fajčenie?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
methoxetamin je derivátem ketaminu (ketamin ovšem je na seznamnu zakázaných látek) a je označován za tzv. designer drug. Máme o něm velmi málo informací a nelze tedy jasně vyloučit, ani přesně popsat, jeho zdravotní rizika. Několik základních informací je dostupných na http://en.wikipedia.org/wiki/Methoxetamine.
Bohužel je Váš dotaz velmi specifický, určený spíše pro chemickou laboratoř, resp. chemika. Nepodařilo se mi dohledat informace o tom, k jakým chemickým změnám dochází při hoření/spalování methoxetaminu, tzn. jaké látky při jeho hoření/spalování vznikají. Nicméně je velmi pravděpodobné, že ať už kouříte methoxetamin přes alobal, hoří přímo, nebo ho přidáváte do nějaké směsi, pak k uvolnění nějakých karcinogenních látek docházet bude. Je to podobné jako pasivní kouření nebo pobyt v oblastech s velkým znečištěním ovzduší. I v těchto případech jsou lidé (nekuřáci) vystavení vyšším rizikům pokud jde o nemoci dýchacího ústrojí, včetně výskytu rakoviny. Nebezpečné není samotné spalování tabáku, ale spalování jako takové. Rizikovost se bude odvíjet od povahy spalovaných látek, způsobu a teploty spalování, přístupu kyslíku apod.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.