rada
cumby
Dobrý večer, před 2 dny jsem zjistil že je ma sestra drogově závyslá na pervitinu, dělala u policie ze které ji vyhodily přišla o dceru která je ted u me matky a její život se ji hrouti, nestoji o žádné rady a odmíta komunikovat s rodinou ale i přesto bych ji chtěl pomoct, jak se k ní mam chovat ? jestli hesky jemně nebo tvrdě. Chtěl bych ji nejraději nechat zavřít do vězení aby byla od drog poradte prosím jsem zoufaly a mam ji pořad moc rád. Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
začnu tím, že nikde na světě není místo, kam by se drogy nedostali. Jsou i ve vězení! I v léčebnách! Prostě všude. Chápu Vaše rozhořčení, nad osudem sestry. A nejste zdaleka jediný, kdo by uvítal, kdyby to šlo takhle nějak (zavřením do vězení) vyřešit. Bohužel to tak nefunguje. V praxi často potkávám lidi, kteří užívali drogy i ve vězení, nebo tam s tím dokonce začali. A k užívání drog se i po výstupu z věznice vrací.
Co tedy s Vaší sestrou? Ptáte se, zda se k ní chovat hezky, nebo tvrdě. Abych pravdu řekla, nevím. Na někoho funguje "být milý", na někoho "být tvrdý". Osobně si myslím, že je nejlepší něco mezi, co má však jasné hranice. Představuju si to třeba tak, že sestře řeknete, že jí máte rád, záleží Vám na ní, vezmete jí třeba jednou týdně na oběd. Na druhou stranu jí nebudete dávat peníze, jasně jí seznámíte s tím, že podporu z Vaší strany může čekat jedině tehdy, když se sebou začně něco doopravdy dělat a uvidíte výsledky. Nemá cenu vyhrožovat, dávat ultimáta (která nemyslím vážně a nedodržím), vydírat ... mnohem lepší je mluvit o sobě a svých pocitech a navázat na to domluvou ohledně pravidel. Ta by se ve Vašem případě mohla týkat vzájemného setkávání, pomoci apod. Je to teď trochu zrozumitelnější?
Zároveň v podobných situacích radíme obrátit se osobně na poradnu pro rodiny a blízké. Člověk si tam může ulevit od svých emocí (vzteku, zlosti, pocitů viny, zklamání), které jsou při domlouvání na obtíž, dozví se tam vše, co ho zajímá a má možnost vyslechnout si podobné příběhy včetně dalších variant, jak postupovat. Kdybyste stál o kontakt, napište odkud jste. Ráda Vám ho pošlu. A nebo se podívejte sám na stránky www.drogy-info.cz do Mapy pomoci.
V tuhle chvíli to však bude chtít obrnit se trpělivostí a zachovat chladnou hlavu (ne srdce). Držím palce a kdyby bylo třeba, ozvěte se.
S pozdravem a přáním klidných vánočních svátků,
Gabriela Koryntová.