léčba a pracovní neschopnost
Jana
Dobry den, pritel je zavisly na pervitinu. Podarilo se mu temer rok abstinovat, ale za posledni mesic uzival kazdy den nitrozilne. Spustecem mohl byt stres v praci a narozeni naseho prvniho ditete pred dvemi mesici. Bydlime v pronajmu a diky diteti jsem na nem ted financne zavisla. Priznal se mi pote co za fet utratil pres 20.000,-. Jsem z toho hodne spatna. Je normalne zamestnany, ale i v praci si uz jeho vedouci vsiml, ze neco neni v poradku. Myslim, ze ambulantni lecba je v tomto pripade bezpredmetna, o svych pocitech vzdy mluvil se mnou. Zajimalo by mne jak je s pracovni neschopnosti a pobytem v lecebne, pripadne v komunite. Jaka je doba lecby a kolik se za pobyt v techto zarizenich plati? Sama jsem mela pomerne slusny plat, ale hodne pracovne cestuji a nechci davat dite v pulroce do jesli, jinou pomoc v rodine nemam. Myslite, ze by melo smysl spolecne nekam zajit? Jsem v dost zoufale situaci, pritele mam rada a ackoli vim, ze zavislost je nemoc, velmi mne zklamal. Lhal mi a zproneveril mnou nasetrene penize. Velmi dekuji za odpoved

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
jste opravdu v hodně těžké situaci. Jestli se Vám přítel přiznal, snad to znamená, že chce se svou závislostí i něco dělat (?). Asi uz s tím oba máte nějakou zkušenost, když jste poměrně jasně vyhodnotila, že ambulantní léčba nemá smysl. Pokud by šel přítel do léčebny nebo komunity, může mít pracovní neschopnost až jeden rok celkem. Vy byste pak měla mít pravděpodobně také nárok na nějaké sociální dávky. Přesně by mu s tím poradila pak sociální pracovnice přímo v léčbě. Tak nebo tak, asi není nad čím moc uvažovat, pokud léčbu potřebuje. Léčebna trvá většinou 3 měsíce, některá (PL Červený Dvůr, která se více blíží komunitě) i déle. Komunita pak kolem roku, záleží na věku a době užívání, i dalších komplikacích. Za PL se platí pouze klasický denní poplatek jako v nemocnici, za TK pak velmi různě, od 3.000,- výš.
Nejlepší by bylo, kdybyste zašli společně ambulantně k odborníkovi poradit se, který typ léčby by byl vhodný, jaké jsou podmínky, čekací lhůty a co pro nástup udělat. Pokud byste nevěděli, kam se obrátit, napište lokalitu, pošlu Vám nějaké kontakty.
Přeji hodně sil a ať se situace brzy začne řešit.