Otázka
František
Dobrý den,
našel jsem Váš email na internetu. Předem se omlouvám za možná hloupý dotaz, ale tato otázka mne nenechává spát. Často totiž jezdím velice přeplněným metrem, kde jsou na sebe lidé zcela \"přilepení\", zajímalo by mne, zda je možné, aby mne někdo v davu píchl jehlou, aniž bych to pocítil. Dávám si neustále pozor na vše kolem sebe, ale vzhledem k tomu, že ani nevím, jak ona jehla vypadá či \"funguje\", tak ani nevím, zda je její vpich cítit. Prosím Vás moc o radu, zda si myslíte, že bych její vpich cítil?
Děkuji mockrát

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
samozřejmě nelze něco takového na 100% vyloučit.
Jehly stříkaček bývají určené k jednorázové injekční aplikaci. V případě, že by měla taková jehla propíchnout oděv majitele a následně se zapíchnout do Vás, případně propíchnout před tím ještě další oděvy, pak se velmi pravděpodobně ohne, či zlomí. Bodnutí byste dle mého soudu velmi pravděpodoně cítil. Aby došlo k přenosu infekce, musela by být jehla infikovaná, otevřená a čerstvě použitá. Zabodnutí by muselo být poměrně hluboké.
Z mého pohledu i pracovní zkušenosti (7 let pracuji s injekčními uživateli drog a k tomu i na poradenské lince) je taková situace velmi nepravděpodobná. Setkala jsem se s případy, kdy se pracovník o jehlu poranil, nikdy však nedošlo k nákaze. Případy, kdy k takovým zraněním dojde, je však třeba evidovat a sledovat. To mají na starosti hygienické stanice.
Pokud jde o to, jak stříkačka vypadá, můžete se podívat na internetu. Stříkačky mají víčko, některé hroty s jehlou lze sundat společně s víčkem a zranění tak nehrozí. Stříkačky užívané k injekční aplikaci vypadají např. takto: http://www.ceskenoviny.cz/tema/index_img.php?id=155146.
Stačí Vám to takhle?
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.