Hepatitda C
sestra
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, zda je možné, aby došlo k projevení příznaků - (žaludeční obtíže, teploty, únava, bolest kloubů a svalů) hepatitidy C velmi časně, tj. už za 1 až dva dny po kontaktu s člověkem infikovaným virem Hepatitidy c. Jsem zdravotní sestra, která ošetřovala pacientku, kde byla druhý den diagnostikována hepatitida C - a já jsem se první den potřísnila krví na ruce, malým množstvím, ale mám na jedném prstě záděru a předně nevím, kde všude jsem krev měla. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
Vaše příznaky s případnou žloutenkou typu C velmi pravděpodobně vůbec nesouvisí. Riziko přenosu je v takových situacích malé, nicméně existuje. Vaše povolání obecně je přeci jenom rizikovější, než jiná povolání a nebylo by od věci nechávat se testovat pravidelně.
O podobných situacích byste vždy měla neprodleně informovat zaměstnavatele a s ním konzultovat další postup. V případě, že byste následně měla problémy (a nemusí jít jenom o žloutenku typu C), jednalo by se o pracovní úraz. V zásadě byste se nyní měla nechat testovat okamžitě a následně v pravidelných měsíčních odstupech po dobu 6 měsíců.
Našla jsem pro Vás telefonní linku, která funguje v pracovní dny mezi 10-17:00 a je zdarma. Jde o tel. číslo 800 333 365 a souvisí se stránkami s názvem www.virova-hepatitida.cz, kde najdete také řadu iinformací o žloutenkách. Můžete se jim ozvat a probrat s nimi další doporučený postup.
Držím palce, ať testy dobře dopadnou a kdybyste potřebovala, znovu se ozvěte.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.