Aceton
pesfilipes
Dobrý den,
v naší společnosti pracuje jeden mladý zaměstnanec, který se nám poslední dobou příliš nezdá. Má krátkodobé příznaky malátného chování, připadá nám, že je mimo a je z něj cítit aceton (předpoklad, že ho čichá). Po chvíli je zase normální. Chtěl jsem se zeptat, jak dlouho zůstává tato těkavá látka v těle, aby se na ní dalo přijít při testu na drogy. Naše pracoviště je totiž odloučeno a chvíli trvá, než dorazí pracovník BOZP, který provede následnou kontrolu.
Předem díky za odpověď.
J. R.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás a omlouvám se za pozdní odpověď. Píšete, že máte zaměstnance, který bývá v pracovní době malátný a připadá Vám i kolegům "mimo", a ze kterého je cítit aceton. Neznám podrobnosti, ani věk nebo situaci dotyčného, ani práci, kterou vykonává (a zda při jejím výkonu může ohrozit sebe či ostatní lidi na zdraví). Může se jednat o užívání těkavých látek, jak je Vaše podezření, bohužel užití těkavých látek se dá zjistit poměrně krátce, a obávám se, že by Váš pracovník, který má tyto věci na starosti, patrně nic neodhalil. I když je samozřejmě variantou, že budete dotyčného pracovníka testovat (např. ze vzorku moči) na těkavé látky, případně na jiné drogy, což ovšem předpokládá vzorek moči zaslat na laboratorní vyšetření. Ale jak jsem psala výše, nejsem si jistá, zda by se užívání těkavých látek v testu projevilo. Další věc, která mě k tomu ovšem napadá, zda Váš pracovník nemá problém spíše s alkoholem. Po delší době intenzivního užívání či po hodně "náročném" večírku bývá člověk, který pije, cítit podobně. Jedná se o důsledek rozkladu alkoholu v těle. Takže je možné, že byste se dobrali řešení, pokud dotyčnému uděláte test na alkohol. Pokud je ve stavu, kdy je "cítit acetonem" a jednalo by se o alkohol, pravděpodobně test odhalí zbytkový alkohol. Což může být při výkonu zaměstnání také problém. Další věc je, jak dotyčný vykonává svojí práci, zda je při práci spolehlivý, bez ohledu na to, jestli bere nějaké drogy nebo pije. Můžete ho upozornit na to, že jeho výkon se Vám nezdá, a že máte pocit, že není úplně v pořádku, případně mu dát oficiálně výtku. Co se týče pracovního práva a možnosti zaměstanci dát výpověď s ohledem na to, že zaměstnání nevykonává tak, jak se předpokládá, by bylo asi potřeba se obrátit na právníky. Váš pracovník BOZP by měl být také o základních věcech informovaný, zvláště pokud dotyčný zaměstnanec nějak porušuje předpisy dané typem práce a pravidly bezpečnosti, takže je možné se s ním nejspíš poradit. I pokud by test nezjistil požití drog nebo alkoholu, po (tuším) dvou formálně podaných výtkách k práci zaměstnance je možné mu dát výpověď.
Doufám, že jsem Vám odpověděla na to, co jste potřeboval vědět. Jinak, pokud by trvalo podezření na drogy, či se užití drog potvrdilo, a potřebovali jste právní radu, je možné se obrátit na Právní poradnu A. N. O., kde se zabývají právními aspekty užívání drog a kde by Vám bezplatně (i telefonicky nebo po e-mailu) byli schopni v tomto poradit. Kontakt najdete na www.asociace.org pod kolonkou Právní poradna.
Přeji hodně štěstí a ještě jednou se omlouvám za prodlevu v odpovědi.