Subutex
aunque
Dobrý den, syn a snacha berou asi 5 let Subutex,což mne finančně vyčerpává,chci je přestat dotovat. Pokud Sub nebudou mít, co bude následovat - dají se abstinenční obtíže zvládnou bez lékaře? Kdo by jim mohl poskytnout lékařskou pomoc?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
fyzické abstinenční příznaky při vysazení subutexu nejsou příjemné, mohou se "vléct" i delší dobu a často se dostavují v nárazech. Samozřejmě existuje varianta vysazovat pod dozorem lékaře, případně přímo na detoxu v rámci léčebny nebo nemocnice. Takové vysazení pak probíhá postupně. Přesto mohou pacienti vnímat svůj stav jako velmi nepříjemný, byť zpravidla nejsou ohroženi na životě. Část nepříjemných pocitů je pochopitelně vázána na psychiku. V práci jsem potkala klienty, kteří při vysazení relativně vysoké dávky ze dne na den (například při náhlém umístění do výkonu vazby) fyzické abstinenční příznaky příliš nevnímali. Sami to komentují tak, že "prostě měli jiné starosti".
Když to tedy shrnu: abstinenční příznaky lze zvládnout i bez lékaře. Pro některé pacienty je to však nepředstavitelné, a proto mohou postupně vyysazovat pod dohledem lékaře (ideálně toho, který jim substituční léky předepisuje) nebo na detoxu v rámci nemocnice či léčebny. Vysazení takových léků předpokládá, že o to má sám pacient zájem. Obzvlášť vysazuje-li ambulantně, musí být schopen otevřeně hovořit o svých obtížích a důsledně dodržovat dohodnuté dávkování.
Abstinenční příznaky při vysazení nebo snižování dávky jsou nedílnou součástí užívání podobných látek. Je to stejné jako s užíváním velkých dávek alkoholu nebo benzodiazepinů. Vysadíte-li je, bude Vám zle.  Při vysazování těchto dvou látek navíc můžete být ohrožen na zdraví či životě, proto se vysazují zpravidla na zmiňovaných detoxech.
Píšete, že takhle dotujete syna a snachu již několik let. A rád byste to změnil. Nevím, zda jste to s nimi probíral a jak budou na Váš postup reagovat. Možná by nebylo od věci se na to nějak připravit - ať už tím, že jim to včas oznámíte a nebo tím, že budete mít po boku někoho, kdo Vás podrží v případě, že se budou proti Vašemu rozhodnutí bouřit nebo s Vámi zkoušet manipulovat. Existují poradny, které Vám mohou takovou pomoc nabídnout. V případě, že byste stál o kontakt, napište mi, která větší města jsou Vám dobře dostupná a nebo se podívejte sám na www.drogy.net/databaze-kontaktu, kde hledejte kontaktní centra, případně poradny.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.