Přítel odvyká.
příbuzná
Dobré odpoledne.Již 5 den můj přítel odvyká po závislosti na heroinu ( inhalací ) Heroin užíval s cca ročními až dvoletými přestávkami, tak od 18 let , nyní je mu 30. Můžete mi poradit , jak mu ještě pomoci, psychicky, co mu podávat, jak se o něho postarat aby odvykání bylo lehčí? Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
na první dny abstinence je někdy dobré užívat léky na spaní (Stilnox, Lexaurin), rozhodně by se s nimi však mělo zacházet opatrně. Na většině z nich vzniká rovněž závislost. Stejně jako na lécích proti bolesti (Tramal). Vhodnost uvedené kombinace by měl posoudit lékař - ideálně z oboru psychiatrie-adiktologie, věnující se substituci, domácímu detoxu a nebo pracující přímo na detoxu v rámci nemocnice nebo léčebny. Obecně bych byla s experimenty a kombinováním léků velmi opatrná. Navzájem se mohou jejich účinky různě křížit. Rozhodně se v případě jejich užívání bude dobré vyhnout alkoholu. Chápu, že abstinenční příznaky jsou nepříjemné, bohužel k vysazení tak trochu patří. Někdy je lepší dát si místo dalšího Tramalu prostě horkou koupel, nebo zkusit fyzickou práci. Ale rozumím tomu, že to není vždycky možné, nebo to, co by dotyčnému vyhovovalo.
Po prvních dnech abstinence je pro rekonvalescenci dobré nasadit vitamíny, např. Magne B6, piracetam apod. Případně bylinky. I to je však dobré konzultovat s lékařem.
Jestli tomu dobře rozumím, pak to bylo v úterý 5 dní, co přítel abstinoval. Jestli to vydržel dodnes, tj. do čtvrtka, má v zásadě nejhorší za sebou. Jenom opakuji - s léky, ale jakýmikoli jinými návykovými látkami, opatrně!!! Závislost se snadno "chytí" jakékoli jiné látky (případně činnosti, vztahu,...). Vypořádat se s touto složkou závislosti - psychickou - bývá mnohem obtížnější a časově náročnější. Píšete, že přítel zvládal abstinovat i rok, přesto se k heroinu z nějakých důvodů opakovaně vrací. Kdyby se chtěl podívat této záhadě na kloub, může se obrátit na ambulantní služby v podobně kontaktního centra, denního stacionáře, případně na doléčovací centrum. Má-li zájem abstinovat dlouhodobě, resp. trvale, nejspíš se bude muset důvodům opakovaných návratů k heroinu podívat trochu na kloub. Ale to už by mělo být na něm. Vy ho v takovém rozhodnutí můžete podpořit, ale nemá cenu ho do ničeho tlačit. Zkuste se zeptat, co by v tuhle chvíli od Vás potřeboval. Někdo potřebuje podporu, další dostatek prostoru a v několika následujících dnech větší míru tolerance pro případnou horší náladu. Jiný chce kontrolu, jasnost, přísnost a důslednost. Možná bude přítel rád, když si ho v tomto směru nebudete všímat a nebudete na něj brát ohledy. Někomu vyhovuje, když si ho nevšímáte a děláte věci pokud možno normálně. Někomu může vyhovovat, když máte svůj program, do kterého se může, ale nemusí, zapojit.
Kdyby měl přítel zájem konzultovat svůj domácí detox, případně navštívit zařízení, kde by mu pomohli se závislostí psychickou, může hledat kontakty na www.drogy.net/databaze-kontaktu (ideálně kontaktní centrum nebo ambulantní služby) a nebo napište, která větší města jsou Vám dobře dostupná a pošlu Vám kontakt.
Poslední otázka, která mě napadá: jak to všechno zvládáte Vy? Vyrovnat se se závislostí svého blízkého, přítele, nebo partnera, nebývá snadné. Teď to vypadá, že by se vše mohlo pohnout k lepšímu, tedy k abstinenci, ale dost možná se objeví jiné problémy - výkyvy nálad, agrese, deprese, podezření, že přítel znovu užívá apod. Máte někoho, s kým tohle všechno můžete sdílet?
V tuhle chvíli se s Vámi loučím, držím palce Vám i Vašemu příteli.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.