pervitin
pecka
Dobrý den, chtěla bych vás poprosit o radu v otázce závislosti na pervitinu. Jde o mého dobrého přítele, bral několik let nitrožilně. Letos se sám rozhodl jít na léčení. Po propuštění z léčebny, asi po 3 měsících si dal znovu jednou, na akci. Nyní má dobrou práci, skvělou přítelkyni, která se snaží mu ve všem pomoci a vypadá mnohem lépe než v době, kdy bral a říká, že jen na tom dobře. Chvilkami se cítí stále špatně, ale snaží se to zvládnout.
Chci se tedy zeptat, zda jsou mé obavy o to, aby do toho nespadl znovu oprávněné a co bych mohla udělat pro to, aby se to nestalo. Je možné, že bere aniž by o tom někdo věděl?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
vrácení se k primární droze vyloučit nelze, stává se to, ale zároveň to nemůžeme ani touto cestou potvrdit. K objektivnímu posouzení celkové situace je vždy zapotřebí především osobní kontakt a pohovor s dotyčnou osobou, které se problém týká.
Netuším, kde Váš kamarád byl, přesněji řečeno, jaký typ léčby má za sebou. Zda prošel dlouhodobou léčbou v terapeutické komunitě nebo byl pouze pár měsíců na psychiatrii na oddělení AT. Rozhodně ať už to byla léčba v komunitě nebo v léčebně, vždy je třeba na léčbu samotnou plynule navázat doléčováním, které je také nezbytným článkem a součástí celého léčebného procesu. Je nezbytný především proto, že po propuštění z pobytové léčby přichází ty největší potíže. Udržet abstinenci v bezpečném prostředí léčebny zase až tak těžké není, ale pak v běžném životě čelit zatěžkávajícím zkouškám, různým krizím, stresům, neodbytným kamarádům apod. je rozhodně mnohem náročnější. Proto je dobré využít následnou péči a další období  ( ,,již na svobodě" ) být v kontaktu s průběžnou odbornou pomocí. Délka trvání doléčování je individuální.
Vždy je zapotřebí mít více ucelených informací. Asi by bylo nejvhodnější, kdybyste si zašla přímo Vy, ( a může i přítelkyně kamaráda ) do nějakého zařízení, která pracují s uživateli drog, a tam jste využily poradenských služeb pro blízké osoby. Osobní kontakt skýtá více prostoru lépe a účinněji se poradit, doplnit chybějící informace atd..
Netuším, odkud jste. Pokud by pro Vás byla přijatelná Praha, můžete se přímo obrátit na kolegyni, která se specializuje na práci s rodinnými příslušníky a dalšími blízkými osobami uživatelů nelegálních drog, zde kontakt :
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
Tel : 284 824 234, 739 268 527
Kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email : ctrnacta@sananim.cz
Provozní doba : PO až PÁ 9.00 - 19.00
Vše bezplatně, je nutno se předem na uvedených číslech objednat.
Pokud žijete někde jinde a měla zájem o jiný kontakt, napište znova a uveďte města, která by Vám vyhovovala lokalitou. Nebo se sama můžete podívat do databáze a vyhledat to, které máte nejblíže, zde :
www.drogy-info.cz
V rubrice Mapa pomoci - zadat - kraj - město - Kontaktní centrum.
V případě jiného kontaktu nebo dalších doplňujících otázek, se na nás můžete opět obrátit. Je od Vás moc hezké, že máte snahu pomoci. Mějte se hezky.
S pozdravem Markéta K.