ucinok?
pepo
Zdravim,
Mozete mi povedat aky ma dopad na telo uzivanie xanax plus prothiaden ? Tieto tabletky dotycna osoba zapija alkoholom (vodka, vino), vacsinou ide o kombinaciu 4-6 tabliet a pollitra alkoholu. Uzivanie ma stabilnu frekvenciu 3-4krat do tyzdna posledne 2 az 3 roky.
Dakujem.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
všechny uvedené látky se navzájem potencují. Uvedené léky - Xanax a Prothiaden - by se měli užívat pouze pod dohledem lékaře, rozhodně by měl o užívání obou léků být lékař informován. Při užívání kteréhokoli z těchto léků se vysloveně nedoporučuje užívat alkohol. A to z uvedeného důvodu - vzájemného ovlivňování účiných látek, potencování účinku, tedy i vyššímu riziku zdravotních komplikací, včetně (smrtelného) předávkování.
Xanax je alprazolamum, tj. benzodiazepin. Užívání takových léků v kombinaci s alkoholem je opravdu nebezpečné. Hrozí zde rozvoj zkřížené závislosti a riziko předávkování!
Těžko říct, jaký konkrétní dopad na tělo bude mít kombinování takových léků s alkoholem. To záleží nejen na frekvenci a délce užívání, ale i obsahu účinné látky (na trhu jsou léky s různým obsahem, 0,5litru tvrdého alkoholu bude mít horší dopad než půl litru vína), celkovém zdravotním stavu jedince, jeho životosprávě atd. Rozhodně se dotyčný vystavuje vážným zdravotním rizikům a komplikacím, včetně rozvoje závislosti a všeho, co s tím souvisí (tj. snaha zvyšovat dávky, ztráta zájmu o jiné činnosti apod.). Kombinace benzodiazepinů s alkoholem s sebou navíc nese další zdravotní rizika jako je epilepsie, v případě náhlého vysazení vysokých dávek hrozí i úmrtí pacienta. I z toho důvodu by měl dotyčný o užívání léků společně s alkoholem informovat svého ošetřujícího lékaře. A probrat s ním možnosti, jak medikaci postupně upravit, případně změnit. V případě, že by se rozhodl léky vysadit, měl by tak učinit rovněž pod lékařským dohledem, nebo to alespoň s lékařem průběžně konzultovat.
Bohužel se nezmiňujete o tom, o koho jde a jak na tom, pokud jde o motivaci k abstinenci, dotyčný je. V případě, že by měl zájem o odbornou konzultaci a netroufal si obrátit se na svého lékaře, může vyhledat například AT poradnu. Kontakty najde na www.drogy.net/databaze-kontaktu.
Kdyby bylo potřeba, nebojte se napsat víc. Můžete k tomu použít i skrytou poznámku, díky které bude jak dotaz, tak odpověď přístupná pouze Vám.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.