Fakta?
Guetta
Dobrý večer.
Nedávno, při jedné děbatě na diskotéce jsme se navzájem sebe ptali,jestli někdo už zkusil extázi,a tak podobně kdo o tom třeba už někdy zapřemýšlel,zarazilo mne ale to,že si dovolil vstoupit do konverzace před klubem nějaký somrák nebo fetka ,a začal nám dávat kázání že je to stejně z pervitinu a at si raději koupíme pervitin. na internetu jsem četl že je složením dost mdma podobná pervitinu. Je to jen flám? nebo se z mdma vyrábí pervitin?
Předem děkuji za odpověd.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Extáze (za niž je obvykle považovaná tableta MDMA, chemicky 3,4-metylendioxymetamfetamin) i pervitin (metamfetamin) patří mezi syntetické stimulační drogy a do skupiny budivých aminů. Jedná se sice o drogy z jedné skupiny, ale jejich účinek se poněkud liší - účinek MDMA je oproti pervitinu výrazně jemnější (více o konkrétních účincích a rizicích těchto látek se můžete dočíst na našem webu pod rubrikou Stimulační drogy). Rozhodně nelze říct, že by se jednalo o víceméně stejnou látku, co se týče jak účinku, tak rizik. Co se týče výroby pervitinu, tak z extáze se rozhodně nevyrábí. Jeho prekurzorem je v českých podmínkách efedrin, případně pseudoefedrin.
Nicméně, tablety extáze v současnosti, narozdíl od 80. a 90. let minulého století, MDMA obsahují dost zřídka. To, že by Vám byla prodaná tableta vydávaná za extázi, a přitom obsahovala pervitin, není nemožné, ale je to spíše nepravděpodobné. Spíše narazíte na tablety, které obsahují různé chemické deriváty, které by měly připomínat účinek MDMA.
Jak uvádí kolega MUDr. Tomáš Páleníček v bulletinu Zaostřeno na drogy s tématem Taneční drogy (4/2010): Již v době masivního rozšíření extáze se začaly objevovat nejrůznější strukturální (chemická) analoga, která měla mít podobné účinky jako MDMA. Mezi látky strukturálně i účinky
nejbližší k MDMA a současně jedny z prvních analog vyskytujících se v tabletách vydávaných za extázi patří 3,4,-metylendioxyamfetamin (MDA) a 3,4-metylendioxyetylamfetamin (MDEA). Záhy se objevily substance metylbenzodioxolylbutan-amin (MBDB, N-metyl-1-(1,3-benzodioxol-5-yl)-2-butanamin), 2,5-dimetoxy-4-(n)-propylthiofenyletylamin (2C-T-7),
2,5-dimetoxy-4-(n)-etylthiofenyletylamin (2C-T-2). Všechny tyto látky mají podobné účinky jako MDMA, někdy jsou popisovány účinky více entaktogenní, jindy více halucinogenní.
Asi nejnebezpečnějšími substancemi, které se jako náhražky extáze objevily a doposud se objevují, jsou látky 4-metylthioamfetamin (4-MTA), para-metoxyamfetamin (PMA) a parametoxymetamfetamin (PMMA). Další látky, které se v Evropské Unii v tabletách vydávaných za extázi´vyskytovaly a stále vyskytují, jsou látky 4-bromo-2,5-dimethoxyfenylethylamin
(2C-B) a iodovaný derivát 4-iodo-2,5-dimethoxyfenylethylamin (2C-I). Množství tablet vydávaných za extázi s obsahem jiných psychoaktivních látek se oproti 80. letům minulého století dramaticky změnilo. Koncem minulého tisíciletí obsahovalo zhruba 80 % tablet skutečně MDMA. V současnosti je poměr téměř opačný. Tomu nasvědčují i data z r. 2009, kdy analýzy Policie ČR prokázaly MDMA v méně než 20 % tablet. Kromě zastoupení MDMA v tabletách také dramaticky
kleslo množství účinné látky v jedné tabletě z původních zhruba 60-100 mg (někdy i více) MDMA v tabletě na množství kolem 10-40 mg. Tablety vydávané za extázi tedy již ani zdaleka nepřinášejí očekávané účinky. Tato fakta nutí uživatele k užití většího množství tablet (za více peněz) s nejistým účinkem a tím extáze přestává být oblíbenou a vyhledávanou drogou.
Za příčinou těchto změn na trhu s extází je velmipravděpodobně důkladný monitoring prekurzorů potřebných pro výrobu MDMA (především piperonalu a safrolu) a jejich globální nedostatek. Současně se v posledních letech do Evropy dostává v mnohem větší míře levný kokain přímo z Jižní Ameriky. (...) Posledních několik let se napříč Evropou v tabletách vydávávaných za extázi setkáváme s masivním výskytem syntetických piperazinů. Patří mezi ně látky, jejichž strukturálním základem je piperazin, který však sám o sobě není psychoaktivní. Mezi deriváty piperazinu patří mimo jiné i některá antidepresiva, antipsychotika, antihistaminika (protizánětlivé léky), ale i sildenafil neboli Viagra. Níže jsou uvedeny nejběžnější psychoaktivní syntetické piperaziny, často nacházené v tabletách extáze:
1-Benzylpiperazin (BZP)
1-Metyl-4-benzylpiperazin (MBZP)
1,4-Dibenzylpiperazin (DBZP)
3-Chlorofenylpiperazin (mCPP)
3-Trifluorometylfenylpiperazin (TFMPP)
3,4-Metylenedioxy-1-benzylpiperazin (MDBZP)
4-Bromo-2,5-dimetoxy-1-benzylpiperazin (2C-B-BZP)
4-Fluorofenylpiperazin (pFPP)
4-Metoxyfenylpiperazin (MeOPP)."
Další ze syntetických drog je mefedron neboli 4-metylmetcathinon (4-MMC), ten se během
posledních 4 let rychle rozšířil po celém evropském drogovém trhu, a spolu s dalšími syntetickými "legal highs" byl detekován i v tabletách extáze. Jeho účinek je podobný jako u amfetaminů.
Pokud byste chtěl být informován ještě obšírněji, můžete si bezplatně stáhnout toto Zaostřeno na drogy na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti na www.drogy-info.cz pod rubrikou Publikace / Zaostřeno na drogy 2010. Na tomto webu také naleznete řadu jiných informací o drogách. Případně se můžete podívat na www.lf3.cuni.cz/drogy, kde najdete spoustu informací především o extázi.