naval uzkosti
Petr
Dobrý den. Mám dotaz ohledně spatnych pocitu po drogach. zhruba od 15 jsem narazove konzumoval alkohol a travu. Postupne jsem presel z alkoholu vice k trave kterou jsem cca posledni rok kouril temer kazdy den jako prijemny relax na doma, ci s kamarady a hlavne jsem postupne temer prestal konzumovat alkohol. Za posledni rok jsem experimentoval z ruznymi drogami jenom ze zvedavosti(LSD, lysohlavky, kokain...) ale vzdy v malem mnoztsvi(po halucinogenech jsem ani nemel temer zadne vizualni halucinace pouze castecne zmeneny stav mysleni) a kazdou vec pouze jednou s cilem rozsirit si obzory. Vetsinou vse bylo v pohode akorat napriklad z extaze jsem mel chvily ke konci stavu spatny pocit z duvodu ze jsem zapomnel pit ale kdyz jsem se hodne napil tak to za par minut preslo a vsechno bylo opet v pohode, takze lze rici ze jsem nikdy po nicem nemel nejaky zvlast spatny stav. Posledni nejaky \"tvrdsi experiment\" jsem mel zhruba pred tremi mesici a od te doby jsem opet jenom kouril tabak, travu zhruba kazdy den a narazove konzumoval alkohol ve vetsim mnozstvi. Naposled kdyz jsem se zhulil tak jsem dostal schyzu ktera byla celkem intenzivni nastesti jsem nebyl doma sam a prespal u me kamarad coz me v tu chvily psychicky hodne podrzelo. Nicmene od te doby je vsechno v pohode normalne funguji za posledni 2 tydny jsem si zahulil pouze jednou na nejake oslave a v relativne malem mnozstvi. Da se rict ze funguji naprosto normalne protoze tyto uzkostne stavy nejsou moc intenzivni(komu jsem to nerek tak o tom ani nevi a spis si z toho delam srandu u kamaradu typu ze uz je na cse to omezit a tak) :) ale stejne mam obcas naval spatneho pocitu(uzkost,spatne myslenky...) ktery nasledne asi za par minut prejde a ja opet normalne fungji paradoxne delam kazdodenni veci daleko vice nez predtim protoze kdyz pracuji a na neco se soustredim tak nemusim myslet na nic jinyho. Jak jsem rekl neni to nic intenzivniho oproti prispevkum lidi co jsem zde cetl ale stejne je to celkem neprijemne a nechci riskovat ze by z toho mohlo vzejit neco vaznejsiho ikdyz si myslim ze spatne stavy nesouviseli pouze se spatnym stavem po posledni aplikovane trave ale s tim ze jsem po zhruba 4 letech uzivani a z toho po roce relativne intenzivniho uzivani uplne vysadil coz bylo prvni 3-4 dny dost neprijemne ale momentalne se to dost zmirnilo ale stejne bych byl rad za jakoukoli radu ci nejakou konstataci ohledne teto veci protoze nechci riskovat abych mel nejake problemy v budoucim zivote. Nerikam ze uz si asi nikdy nezahulim ale opravdu v dohledne dobe(myslim opravdu v radu tydnu a mesicu) si nic nedam protoze aktualne se mi to dost znechutilo, jeste mimochodem aby k nejakemu nedorozumneni opakuji ze to neni nejak akutni ze opravdu normalne funguji, chodim do skoly i vsech mimoskolnich aktivit, chodim mezi lidi mozna jeste vic nez predtim a nechovam se ani nejak divne, nemam zadne halucinace nebo neco podobneho opravdu jenom chvilema pocituju stavy takove podivne uzkosti a i ty uz jsou mene caste a mene intenzivni. predem dekuji za odpoved a omlouvam se za absenci diakritiky protoze jsem takto zvykly psat na pocitaci ;)
Jeste jednou dekuju

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Petře,
děkuji Vám za dotaz. Moc pěkně jste v něm popsal, jak to máte s užíváním, a je z něj vidět, že nějaké ty sklony k měnším úzkostem nejspíš máte. Zmínil jste to např. u té extáze, případně u nepříjemného stavu po marihuaně. Bohužel nikdo nedokáže dopředu říct, jak se takovéhle prožívání bude dál rozvíjet. To, že o podobných věcech přemýšlíte a reflektujete je, může být na jednu stranu výhoda a cesta, jak si takové prožitky zracionalizovat a uklidnit se. Na druhé straně také hrozí, že se budete v myšlenkách k tomuto prožívání vracet, čímž se riziko návratu tohoto stavu po požití znovu vrátí.
Vaše reakce - tj. omezit na nějakou dobu hulení - je tedy vcelku logická. Věnujete se běžným věcem, s kamarády na toto téma vtipkujete, nejspíš máte i někoho, kdo o té poslední nepříjemnosti s hulením ví. V zásadě tedy nemusí jít o nic akutního. Prostě si užívejte klidu a aktitit, které Vás baví i bez hulení a dejte si pauzu. Uvidíte, co to udělá.
Budete-li se k užívání vracet, ohlídejte si dávku a setting. Kdyby se úzkostné stavy objevily a byly nepříjemné, vracely by se, pak by bylo na místě vyhledat psychiatra-adiktologa.  Nebude Vás považovat za feťáka, ani za blázna, naopak se pokusí pomoci Vám s návratem k přijatelnému normálu. Bylo-li by to třeba, stačí napsat, odkud jste a pošleme Vám kontakty. Pokud jde o halucinogeny, těm by bylo asi lepší se na nějakou chvíli vyhnout docela. Pokud jde o hulení, existují výzkumy, kterí tvrdí, že rozvoj psychických problémů marihuana nezpůsobuje, ale "pouze" urychluje jejich  nástup. Mohlo by to tedy znamenat, že Vaše jinak běžné úzkostné ladění, hulení jednoduše posiluje.
Kdyby se cokoli dělo, nebo byste stál o kontakty, napište znovu.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.