můj syn narkoman
jita
Dobrý večer,můj syn bere drogy-pervitin asi 6 let.Dnes už vím že bez léčby není možné přestat.Snad někdy dostane rozum a vyřídí si léčebnu.Můžu já udělat něco aby syn měl léčbu nařízenou soudem?Udělám cokoliv.pokud se syn rozhodne sám že nastoupí léčbu jak dlouho trvá než bude přijat do léčebny,Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
samotné užívání drog, není trestným činem, není postihnutelné. Také i to hodně souvisí s tím, že nástup na léčení, je na rozhodnutí dotyčných osob. Jsou některé případy, kdy je léčba nařízena sice soudem, ale je to pouze za určitých okolností a má to své přesné postupy. Léčba drogové závislosti je založena především na motivaci a spolupráci. Pokud tomu tak není, tak i soudní nařízení se zcela míjí účinkem, ve smyslu udržení trvalé abstinence a celkové změny životního stylu.
Pokud by se syn rozhodl a měl zájem o léčení, příjem a čekací doba je různá. Veškerá léčebná zařízení požadují před léčbou samotnou především pobyt na detoxifikační jednotce, kde dotyčná závislá osoba musí nejprve projít detoxifikací. Je to proces, kdy toxické látky se dostávají z organismu a prochází abstinenčním syndromem. Je zde pod lékařským dohledem a v případě nutnosti je abstinenční syndrom řešen medikací, která celkový průběh dělá snesitelnějším. Pobyty zde bývají různé, záleží na tom, jaký typ drogy dotyčný užíval a jaká je celková míra pokročilosti závislosti jedince. Může to být pouze pár dní, leckdy je to i několika týdenní záležitost. Dle toho jak jsou volná místa na detoxifikaci se přijímají další uchazeči. Vzhledem k nízké kapacitě lůžek a individualitě abstinenčních syndromů se toto může leckdy protáhnout. V některých případech se stává, že je například volné místo hned. Nelze to tedy takto přesně odhadnout, jak by to bylo v případě zájmu Vašeho syna.
Pokud nástup zprostředkovává Kontaktní centrum pro uživatele drog, vždy se snaží nástup na detox sladit i s nástupem s léčením samotným, aby bylo v návaznosti. Jsou různé možnosti léčby. Buďto na alkoholicko-toxikomanických odděleních, které bývají součástí psychiatrických léčeben ( pobyt cca 4 měsíce ). Nebo v terapeutických komunitách ( délka léčby cca jeden rok ). Ty bývají v tomto směru zcela nejúčinnější, vzhledem k délce pobytu a stylem vedení klienta k odpovědnosti a samostatnosti. Tam, ale bývají čekací lhůty delší ( v komunitách je cca 15 klientů, léčba je dlouhodobá, může se tedy stát, že několik měsíců zrovna nikdo z komunity neodchází ). V těchto případech se to řeší tím, že čekací proces daný klient prozatím pobývá na AT oddělení na psychiatrii a na léčbu se připravuje. Je tím méně ohrožen, nežli by čekal ve svém prostředí. Také se lze léčit ambulantně, ale vhledem k délce užívání syna a také tím, že je bez přístřeší, bych tuto alternativu nedoporučovala.
Ke skryté poznámce :
Chápu, že jste ve velmi složité situaci. A Vaše obavy jsou pochopitelné. Rozhodně si, ale nemyslím, že byste byla špatnou matkou, protože necháváte syna v tuto chvíli na ulici. Je to samozřejmě těžká volba, pro rodiče zajisté ta nejtěžší. Nicméně tím chráníte mladší dceru i Vás. Pokud byste syna u sebe nechala v tomto jeho období pobývat, jen byste mu tím dala najevo, jak s jeho situací souhlasíte. Pokud aktivní uživatelé sdílí domácnost se svými blízkými, mají veškerý servis domácnosti, nemají ani moc snahu svou situaci řešit. Nic jim v podstatě nechybí. V některých případech je největší pomocí právě nepomoci, aby si dotyčný zažil svůj vlastní sociální propad a začal svou situaci řešit. Pokud mu to bude ,,pouze" okolí říkat, nebude to mít takový efekt, jako když tuto skutečnost pocítí na svou kůži a dospěje tím k rozhodnutí nějaké věci změnit.
Závislost nepostihuje pouze ty, kterých se to bezprostředně týká, ale i ty nejbližší. Je to rozhodně těžké období pro rodiče, kdy tápají v tom, jak nejlépe a účinně pomoci. Proto bych Vám doporučila obrátit se na zařízení pro uživatele nelegálních drog. Jestliže syn je prozatím ve stadiu odmítání odborné pomoci, můžete ji využít Vy. Veškerá zařízení pracující se závislými, nabízí mimo jiné i poradenské služby rodinným příslušníkům. Můžete se zde poradit o všem co je třeba a také získáte podporu, což si také zasloužíte. Služby jsou bezplatné, nezávazné a mnohdy i anonymní.
Pokud by pro Vás byla dostupná Praha, doporučuji se obrátit na kolegyni, která se na práci s rodiči specializuje.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
Tel : 284 824 234, 739 268 527
Kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email : ctrancta@sananim.cz
Provozní doba : PO až PÁ 9.00 - 19.00
Více informací naleznete zde www.sananim.cz - v rubrice Naše zařízení zadat Poradna pro rodiče PPR.
Zdali je Praha pro Vás problém, napište znova a uveďte dobře dostupná města. Vyhledáme Vám kontakt na jiné vhodné zařízení.
Zatím se mějte hezky, přeji hodně sil.
S pozdravem Markéta Kordová