Prosím pomoc
Cavallo
Dobrý den, potřebuju poradit. Mám kamaráda, je mu 19 a znám ho už několik let. Se vším se mi svěřuje a já jemu. Vím že měl dlouho problémy v rodině. Svěřil se mi že už přes rok bere pervitin. Když mu řeknu aby přestal, že se nemusí dožít 30ti let, tak řekne že přestat nechce, že mu na životě nezáleží, že je mu to jedno, že aspoň bude o jednoho feťáka míň atd. Když se třeba pohádáme tak se pak obviňuje že za to může on a že bych se na něj měla vykašlat. Někdy řiká že se předávkuje aby od něho byl klid, i když mu řeknu že mi na něm záleží a aby tohle neřikal. Je to hodnej kluk, vždycky když sem měla problém, pomohl mi. Přiznám se že jednou sem byla tak zoufalá, že sem ho poprosila o jednu dávku pika, ale on že nechce abych dopadla jak on a nedal mi, a to ikdyž sem ho přemlouvala. Vždycky si na mě najde čas a to i přes to že bere pervitin. Dokáže přiznat že udělal chybu. Taky se mě snaží odradit od pervitinu. Většina lidí co sou na drogách by se chovali jinak, dost ho obdivuju, ale nevím si rady. Proč mu nezáleží na životě? Prosím poraďte mi co mám dělat :( moc mi na něm záleží. Předem děkuju

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
chápu, že jste ze situace kamaráda zoufalá, snažíte se mu pomoci a hledáte řešení...Rozhodně by, ale bylo velkou chybou ve snaze se mu ,,přiblížit" sáhnout po pervitinu také. Je opravdu mnoho lidí, kteří se do závislosti dostali obdobným momentem, kdy ve snaze pomáhat sami dopadli špatně. Dostat závislou osobu ,,nahoru" není rozhodně snadné. Mnohem snáze, bohužel, lze s ním ,,spadnout dolů"...
Je dobře, že píšete a zcela upřímně situaci popisujete tak - jak je. Doporučuji se co nejdříve obrátit na odbornou pomoc a poradit se jak by se v dané chvíli dalo kamarádovi pomoci, s tím, aby jste i Vy, byla v bezpečí. Každé pomáhání by mělo někde začínat a také někde končit. Jde o to, aby i Vy jste uměla sama dobře odhadnout, kde ta Vaše pomyslná hranice končí. Nemůžete zničit sama sebe jenom v dobré víře pomoci.
Netuším, odkud jste. Pokud by pro Vás připadala v úvahu Praha, rozhodně doporučuji se obrátit na kolegyni, která se přímo specializuje na práci s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog, zde kontakt :
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
Tel : 284 824 234, 739 268 527
Kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Črtnáctá
Email : ctrnacta@sananim.cz
Provozní doba : PO až PÁ 9.00 - 19.00
Je třeba během provozní doby se s poradnou spojit a objednat se na první konzultaci. Nachází se v prostorách kavárny Café Therapy, v její zadní části. Veškeré služby jsou bezplatné. Více informací naleznete zde www.sananim.cz - v rubrice Naše zařízení - zadat - Poradna pro rodiče PPR. Rozhodně můžete s kolegyní otevřeně probrat vše co je třeba. I to, jak Vás napadalo též drogu užít. Nemusíte se ničeho obávat, všichni pracovníci v tomto oboru jsou vázáni dodržováním etického kodexu a mlčenlivostí, stejně jako lékaři lékařským tajemstvím.
Pokud žijete někde jinde, napište ještě jednou a uveďte města, která máte dobře dostupná, vyhledám a doporučím jiné zařízení, kam byste se mohla obrátit.
Rozhodně se ozvěte, jak to s Vámi vypadá. Mějte se hezky a hlavně buďte opatrná.
S pozdravem Markéta K.