pomoc po lecbe
monika
Dobry den, muj 13lety syn (8.tr) ma spoluzacku, ktera byla na odvykaci kure (snad v Bohnicich), udajne kvuli cigaretam, alkoholu a snad i trave.Syn to dost proziva, hodne o tom doma diskutuje. Vcera mi ukazoval na facebooku diskuzi mezi tou divkou a jejimi spoluzaky -ona se do nich navazi (treba kvuli jejich tlousce) a oni ji nadavaji, ze je fetacka a ze uz ji ve tride nechteji. Tridni ucitelka \"oficialne\" nic nevi, prestoze divka nechodi od zari do skoly, ale vi, ze zaci vi, kde divka je. Stejne jako ja se obava, ze navrat do tridniho kolektivu bude pro ni obtizny. Neni mozna intervence specializovaneho pracovnika v teto tride? S vysvetlenim detem, jak spoluzacce pomoci prekonat obtiznou zivotni situaci.Synovi jsem to vysvetlovala, ze odsouzenim ji nepomuze, celkem to chape, ale nechce jit proti tridnimu kolektivu. Dekuji za odpoved. S pozdravem Monika XXX

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
vždycky je pěkné vidět, když někomu záleží na takových věcech, jako jsou pomoc druhému v obtížné životní situaci.
Pochopitelně uvažujete naprosto správným směrem. Ideální by bylo, kdyby s celou třídou někdo situaci probral a dětem umožnil vyjádřit všechny své obavy a pocity. Stejně tak by někdo měl na opětovný návrat do třídy připravit i děvče, které je v tuhle chvíli v Bohnicích. A zapomenout by se nemělo ani na učitelský sbor a rodiče ostatních dětí.
Za tímto účelem jsou na školách výchovní poradci a metodici primární prevence. Samozřejmě by měli jednat ve spolupráci s ostatními učiteli, zejména pak třídní učitelkou. Otázkou je, jak moc jsou tomu všemu všichni zmiňovaní nakloněni. To, že Vy byste situaci řešila pochopením a nabídkou pomoci, vůbec nemusí odpovídat ladění ostatních aktérů.
Samozřejmě jsou i odborníci, kteří by mohli v takové situaci pomoci. Patří mězi ně pracovníci pedagogicko-psychologických poraden, případně školní psychologové. V Praze je možné se s takovým problémem obrátit například na Prev-centrum.
Prev-centrum
Programy primární prevence
www.prevcentrum.cz
Meziškolská 1120/2, 169 00 Praha 6
tel.: 242 498 335, GSM: 776 619 505
Ale znovu opakuji - vždy bude záležet na postoji dívky, o kterou jde, její rodiny, stejně tak na postoji ostatních spolužáků a jejich rodičů, postoji školy a učitelského sboru. Vy můžete sehrát roli prvního rodiče, který situaci pojmenuje a postaví se k ní vstřícně. Uvidíte, jestli najdete další "spojence". Nejvhodnější by tedy v tuhle chvíli bylo oslovit třídní učitelku a připravit další kroky (např. kontaktování odborníků, rozhovor s třídou, zapojení dalších pracovníků na škole a externích odborníků,...).
Buďte však připravená i na odmítavý postoj okolí. Ne všichni mají tolik sil a touhy pomáhat druhým, jako Vy. Spousta lidí bude mít možná větší potřebu ukázat si prstem a ochránit svoje vlastní dítě tím, že "nebezpečí odstraní".
Držím palce a jsem s pozdravem,
Gabriela Koryntová.
PS: Vaše příjmení jsem z dotazu smazala z důvodu zachování anonymity.