Alkoholik?
pipiskova
Dobrý den, mám přítele (věk 51 let) a zajímal by mě Váš názor na jeho pití. Mám dojem, že je alkoholik, ale on o tom nechce vůbec slyšet. 3x týdně chodí na pivo, někdy i vícekrát. Vypije tak 1,5 l až 2,5 l za večer. Poté se cití šťastný a sebevědomý.Tvrdý alkohol nepije vůbec.
Chtěla bych vědět, jestli jde u něj o alkoholismus. Takhle pravidelně chodí na pivo již několik let, řekla bych že 15 let určitě. Známe se půl roku, ze začátku jsem měla růžové brýle, ale nyní vidím realitu, která se mi ale vůbec nelíbí - já alkohol vůbec nemusím....říkala jsem si, že chlap občas musí na pivo jít, ikdyž jsem žádného takového přítele nikdy neměla.
Jsem o 20 let mladší než on, žili jsme spolu a již 2 měsíce bydlí zase u sebe, nesnesla jsem jeho návraty z hospody a jeho alkoholovou chytrost v 1h ráno.
Vůbec nevím, jak ho přimět k tomu, aby se nad svým pitím zamyslel. Dělá, že se ho to netýká a vůbec si nepřipustí, že pije hodně. Do práce chodí, dělá sám na sebe, takže musí.
Myslím, že se už nikdy piva nevzdá, teda aspoň tak působí. Ani mu druhý den neni špatně.
Můžete mi tedy k tomu něco napsat?
Moc Vám děkuji a přeji pěkný den.
Jarka H.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
nenazvala bych Vašeho přítele přímo alkoholikem. 3-5 piv 3x za týden není v našich kulturních podmínkách nic mimořádného. Tím nechci říct, že je to v pořádku, ale nejedná se o alkoholismus (definice alkoholisu najdete např. zde http://www.alkoholik.cz/zavislost/psychika_a_telo/alkoholik_alkoholismus_definice_vysvetleni_pojmu.html ). Abstinenční příznaky evidentně nemá, dovede si další den pivo klidně odepřít, nic silnějšího nepije a funguje v běžném životě dobře, a to v tomto režimu už mnoho let. To, že pivo mění jeho náladu, je asi přesně důvod, proč ho pije. A je to asi také Vaše nejsilnější výtka. Dokážu si představit, že kdyby byl po 4 pivech, keré by si dal třeba doma během večera s Vámi, úplně stejný jako bez nich, nepovažovala byste to za takový problém.
Je trochu nepravděpodobné, že přítele přesvědčíte, že má on sám problém. On ho totiž opravdu reálně žádný velký nemá. Jeho největší problém nyní je, že Vám jeho pití vadí. Tedy to, že Vy máte problém. Pak jde tedy o to, jestli Vy nebo on budete schopni ustoupit ze svých požadavků. Vám se nelíbí něco z jeho chování a on se ho nechce vzdát. Možná ho do hospody táhne také společnost, možnost popovídat si se svými vrstevníky, muži. Pak je otázkou, co by mu tyhle výlety mohlo nahradit. Zkuste si s ním o tom promluvit v klidu, bez poukazu na alkoholismus, bez výčitek. Jde přeci jen o zralého muže, který je zvyklý žít nějakým svým způsobem a Vy se mu ho chystáte podstatně změnit.