Testy
zdeněk
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, lze-li drogovými testy ze slin a z vlasů identifikovat užití tzv. nových drog, jež se poslední dobou poměrně hojně a zčásti legálně zneužívají (především syntetická stimulancia) jako alternativa drog klasických - např. mefedron, 4-FA (fluoramfetamin) apod. Dá se drogovými testy jejich užití odhalit, tak, že např. vyjde pozitivní výsledek na amfetaminy? Nejde mi totiž do hlavy, že známý byl testován ze slin v době poměrně silné intoxikace (jednalo se o stimulační látky zakoupené v tzv. amsterdam-shopech, které užíval poměrně hojně) a následné 2 měsíce později i z vlasů, přičemž oba výsledky zůstaly negativní. Přitom po intenzivním zjišťování situace jsme se dovtípili, že základní složkou oněch \"sběratelských předmětů\" byl zřejmě zmíněný fluoroamfetamin, který je chemicky prakticky totožný s amfetaminem klasickým, a též mefedron. Jak je tedy možné, že ani přesné a drahé vlasové testy neodhalily pozitivní výsledek? To se pak podle mě ani na tyto nelze spolehnout.. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
bohužel máte pravdu. Princip testů stojí na tom, že víte, co hledat. Když nemáte představu, jakou látku dotyčný užil, je její nalezení velmi obtížné. Látek, které mohou člověka ovlivnit, je totiž celá řada. Testy se ve většině případů zaměřují na prokázání konkrétní látky či jejích metabolitů. Testování je poměrně komplikované a také nákladné. Toxikologické laboratoře jednají na zakázku.  Může se tedy stát, že dotyčnému uživateli policie užití té které látky neprokáže.
Dotazy týkající se testování je možné konzultovat s Ústřední toxikologickou laboratoří, která sídlí na adrese Ke Karlovu 2, tel.: 224 967 188. Pokud byste stál o podrobnější odpověď, obraťte se přímo na ně. Testují nejčastěji z moči, ale mohou provést i podrobnější testy z krve, slin nebo ochlupení, příp. vlasů. Jejich testy jsou mnohem spolehlivější, ale je třeba dodržet řadu pravidel, pokud jde o odběr, uchování a rychlost dopravy vzorku. Většinou zde testují na žádost lékaře a policie, ale nabízejí i testování pro samoplátce. Testy z ochlupení a vlasů jsou směrodatné hlavně v případech, kdy šlo o déledobější užívání a i zde většinou hraje roli to, že víte, o jakou látku šlo.
Zdraví,
Gabriela Koryntová.