pomoc
Emy
prosim potřebuji vedět jak pomoct svým kamaádům kteří berou pervitin??..jak je mám zabavit,aby nesáhli po pervitinu ale radši šli na procházku jak to mám dokázat..oni chtějí ... ale já si nevím rady pomozte prosím?..

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
odpovídala jsem i na Váš předchozí dotaz. Bohužel ale (takhle přes internet bez znalosti konkrétních podmínek, očekávání a představ jednotlivých Vašich kamarádů ) toho víc nevymyslíme. Chtít abstinovat musí v prvé řadě Vaši kamarádi. Rozhodnutí je pouze první krok. Pak by měl každý z nich hledat svou vlastní cestu, jak se s pervitinem a následnou abstinencí vypořádat. Najít si svůj vlastní způsob, jak se zabavit a nesáhnout po pervitinu. Pro jednoho to možná bude procházka s Vámi, pro jiného o samotě. Ale znovu opakuji, je to v prvé řadě na nich. Není to Vaše odpovědnost, ale jejich! V tuchle chvíli to vypadá tak, že jste to spíš Vy, kdo chce, aby abstinovali a kdo prosí o pomoc.
Dokázat jim, že procházka je lepší než pervitin, můžete tím, že si sama dokážete procházky skutečně užívat a to bez ohledu na ně. Dáte svým kamarádům čas a prostor rozhodnout se, co doopravdy chtějí. A věřte, že pro ně to nebude jednoduché rozhodování. Ale nemá cenu je k ničemu nutit. Když lidé s pervitinem začínají, bývají jím uchvácení. Z počátku nevidí nic jiného, než příjemné prožitky, které jimj pervitin dává. Mají pocit, že vše zvládnou, cítí se atraktivní, spokojení, silní, plní energie. Jsou-li Vaši kamarádi právě v této fázi užívání, budete je o smyslu abstinence přesvědčovat těžko.
Tím, že se budete trápit jejich užíváním, budete se ničit pocitem, že se zabíjí, nikomu příliš nepomůžete. Ukázat jim, že Vám na nich záleží, můžete i jinak. Jestli kamarádi opravdu stojí o pomoc, odkažte je např. na kontaktní centrum. Pomožte jim s hledáním náplně volného času, doprovoďte je, psychicky je podpořte a osobním příkladem jim ukažte, že stojí za to žít střízlivý život bez pervitinu. Možná to zní v tuhle chvíli tvrdě, ale věřte, že je to mnohokrát ověřená zkušenost.
Vzhledem k tomu, že píšete po několikáté, by nejspíš opravdu stálo za to, probrat vše více podrobně. Doporučila bych Vám proto obrátit se osobně na poradnu pro blízké uživatelů drog. Kontakty najdete na www.drogy.net/databaze-kontaktu. A nebo napište, která větší města jsou Vám dobře dostupná, poslala bych Vám kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.