pomoc
roman
prosím o radu - syn 30r. vdechuje z alobalu heroin a 14 dní detoxikuje. Došly mu prášky ranava (tak nějak) a potřebuji ho dostat do nějaké ambulance, kam by docházel. On sám má zájem. Celý den obvolávám kdekoho, ale pořád je to o ničem. Zaplatím cokoliv, jen když bude mít kvalitního lékaře, který ví, o čem mluví a má zájem pomoci.
Bydlíme v Kadani.
moc děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že syn se už 14 dní pokouší abstinovat od heroinu, který dosud užíval kouřením z alobalu. Pokouší se o domácí detox. Sehnal si k tomu léky Ravata (lék obsahující účinou látku buprenorfin, patřící mezi opioidy). Léky mu v tuhle chvíli došly a Vy se pro něj snažíte sehnat lékaře, zatím však marně.
Buprenorfin je látka, která slouží jako náhražka heroinu, tzv. substituce. Jde o látku, která je při dodržování pravidel (velikost dávky, frekvence užívání a způsob aplikace) bezpečnější než heroin. Bohužel se i tato látka dostala na černý trh a lidé ji zneužívají (užívají větší dávky, injekčně apod.). I na této látce vzniká poměrně silná závislost. Její definitivní vysazení bývá v některých případech časově náročnější než vysazení z heroinu. Na druhou stranu je to látka, kterou lze získat legálně. A to v rámci tzv. substitučních programů. Bohužel je takových programů v České republice ve srovnání s množstvím zájemců velmi málo. Většina podobných programů má plno a nebere nové pacienty. Pokud jste z Kadaně, mohl by se syn obrátit na Centrum substituční terapie v Karlových Varech, nebo na AT ordinace v Ústí nad Labem. Níže posílám kontakty platné k srpnu minulého roku.
Karlovy Vary, Centrum substituční terapie
Myslbekova 4, Karlovy Vary, 360 01
telefon: 353230878, 776575741
MUDr. Božena Kalvasová
Ústí nad Labem, Ordinace AT při Masarykově nemocnici - psychiatrická ambulance
Sociální péče 3316/12A, Ústí nad Labem, 401 13
telefon: 475683133
MUDr. Judita Jansová
http://www.mnul.cz
Heroin je také možné nahradit/substituovat metadonem. Metadonových programů je však ještě méně, než těch, které nabízejí Subutex nebo Suboxon (tj. léky s obsahem buprenorfinu).
Je tu však ještě jedna varianta. Pokud by chtěl syn zcela vysadit, mohl by se obrátit na jakýkoli detox v republice. Jde o státní zdravotnické zařízení, kde na vysnižování dohlíží lékaři. Zpravidla jsou taková zařízení součástí nemocnice nebo léčebny.
Většinu kontaktů najdete v Mapě pomoci dostupné na stránkách www.drogy-info.cz
V prvé řadě jde tedy o to, co syn doopravdy chce. Abstinovat nebo užívat náhražku heroinu? Podle toho bych pak vybírala mezi detoxem a substitučním programem. Jestli si syn není jistý, co chce, pak ho můžete odkázat na kontaktní centrum. Pracovníci s ním proberou možnosti, jeho očekávání a představy, co bude dál. Nečekejte, že by se vše vyřešilo hned. I domácí detox je potřeba dobře naplánovat. Bohužel se může stát, že Vašeho syna v tuhle chvíli, kdy se pokouší vysazovat, nikde nepřijmou prostě pro to, že takových klientů se na lékaře subsitučních center obrací denně několik. Všichni shodně tvrdí, že chtějí vysadit heroin a přejít na buprenorfin. Jakmile však slyší něco o pravidlech, stabilní dávce, kontrole moči, případně nástupu na detox, čekací době apod., rychle z toho všeho vycouvají.
Nebudu se pouštět do dalších úvah. V tuhle chvíli toho vím o situaci Vašeho syna příliš málo na to, abych mu mohla poradit víc.
Ráda bych se však zeptala, jak jste na tom Vy sám. Musí to být náročné, starat se o 30 letého syna, který je závislý na heroinu. Neměl byste zájem o kontakt na někoho, kdo by s Vámi celou situaci probral osobně a s kým byste se mohli pokusit naplánovat, co dál?
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.
Doplnění od lékaře Centra drogové substituce o.s.SANANIM (CADAS, www.sananim.cz):
"Léky s obsahem buprenorfinu může v reálu předepisovat jakýkoliv lékař. Tedy i praktický či obvodní, pokud má recepty na omamné a psychotropní látky (s mordrým pruhem). Podmínkou je nahlášení pacienta do registru substituční léčby, ale pokud by se jednalo o jednorázovou preskribci k vysazení a lék suboxone, jednalo by se o akceptovatelné porušení předpisů, zvláště, jedná-li se o pacienta v akutním odvykacím stavu. Tedy, pokud by se váš, resp. synům praktický lékař rozhodl vám vyhovět, napište. Rád vám prestřednictvím poradny pošlu rozpis vysazení a odkaz, jak by se mohl kolega přihlásit k NRULISL."
MUDr. Jakub Minařík, případný další dotaz směrujte na Gabrielu Koryntovou.