nevime si rady
Marus
Dobry den mame syna 22let.Je stale nevyuceny ,ma uz 2uc.obor,opakuje opet 3roc.Neomluvene absence.Hledam nekoho na koho se obratit protoze napred hulil nejakou travu a nyni asi i drogy.Prestal o sebe dbat,ma divne chovani,v noci lita ,rano nevstava.Zacina asi delsi dobu prodavat veci,ktere mel to je stale vymluva,ze ztraci mobily,fotaky no proste co se da zpenezit.Nekdy me pripada,ze vubec nevi co rika ,take ho uz 2krat odvezla RZS,ze byl v kolapsu a jednou nechal panvici s olejem ,malem nam vyhorel byt a on skoncil v nemocnici.Prosim o radu,protoze je to velmi slozite ,Kam se v Brne Obratit,aby to melo nejaky efekt.Chtel by sam,ale rika,ze nechce delat pokusnou krysu.Pry to je jen v papirech a pak uz snim nebude mluvit nikdo.(Znam totiz pripad,ze sam sel na leceni dobrovolne a nikde ho nevzali do zamestnani)Co vime tak je na tride Vitezstvi.Neni neco jineho.Nebo radu jak mu pomoci a ne ublizili.Uz tak bude mit problem,ze se asi nedouci. dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že Váš 22 letý syn užívá marihuanu a nejspíš i nějaké další drogy. Tomu nasvědčuje i to, že prodává svoje věci a že se chová divně. Říká věci, které nedávají smysl. Dvakrát už ho odvezla RZS. Ve škole to s ním jde také z kopce,...
Podle toho, co jste napsal/a, to opravdu vypadá na vážnější problém než "jen" kouření marihuany. Sami asi tušíte, že to sám nezvládne a chtěli byste mu alespoň zprostředkovat pomoc. V Brně by to neměl být problém. Jestli opravdu syn o pomoc stojí, pokuste se ho doprovodit do Kontaktního centra občanského sdružení Podané ruce. Může si tam s pracovníkem promluvit o tom, co se děje a co pby rád změnil. Službu centra je možné využít anonymně. Není třeba se bát nějakého prozrazení. Navíc všechny informace podléhají podobným pravidlům, jaké platí u lékaře, tzn. zákon o zachování mlčenlivosti. Služby jsou navíc poskytovány zdarma. Kdyby se syn rozhodl opravdu s drogami skončit, v kontaktním centrum mu pomohou a vysvětlí, co je potřeba udělat.
Stejně se tak se ale můžete na někoho obrátit vy. Přeci jenom bývá těžké vypořádat se s vědomím, že můj syn bere drogy. Vy máte první krok za sebou - napsali jste k nám do poradny. Kdybyste si však chtěli ulevit od vzteku, pocitů viny, zorientovat se v možnostech léčby drogových závislostí apod., neváhejte a zeptejte se, zda by si s vámi také někdo nepromluvil.
Ideální by bylo dopředu si schůzku domluvit. Pokud jde o syna, měl by volat sám. Přeci jenom už je mu 22 let. Pokud budete o rozhovor stát i vy, objednejte se, klidně i sami. Přidávám telefon a adresu na zmiňované Kontaktní centrum.
Kontaktní centrum Vídeňská
Vídeňská 3
639 00 Brno
Tel.: +420 543 249 343
GSM: +420 775 889 919
Celá situace již nejspíš nějakou dobu trvá, možná to bude i rok. Proto nepočítejte s nějakým rychlým a jednoduchým řešením. Z Vaší strany to bude chtít velkou otevřenost, trpělivost, ale také pevnou ruku, obzvlášť nebude-li syn chtít přestat.
Držím Vám palce a přeju hodně sil.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.