pomoc
Emy
dobrý den,jsem mlada holka co poznala kamarady co fetuji pervitin..chci jim pomoct je z toho dostat ale nechci je prihlasovat nebo strkat nekam do lecebny to ne!!oni chteji sami coz si myslim ze je dobre ale co mam delat..jak je mam hlidat a by jsi to nedavali kdyz s nima nejsem zalezi mi na nich!!s jednim z nich jsem vyrustala a kdyz jsem ho ted videla..je z nej troska a ja ho takhle nenecham diky za rady a odpoved..

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
vím příliš málo informací o Vás i Vašich kamarádech na to, abych Vám dokázala poradit, co by bylo v tuhle chvíli nejlepší dělat. Jedna z věcí, která se však nikde příliš neosvědčila je kontrolování a hlídání, které sama zmiňujete. Pokud někdo chce brát drogy, vždycky si k nim cestu najde. Jedině, že byste ho držela pod zámkem a v jednom kuse ho hlídala. To většinou nejde a navíc to přestane fungovat ve chvíli, kdy skončí dohled. Stejně tak nefunguje vydírání, dávání ultimát, vyhrožování, varování.
Pokud máte s dotyčnými blízký kamarádský vztah, můžete pro ně udělat hodně už tím, že jim o svých obavách o ně řeknete a zeptáte se jich, jak byste jim mohla pomoc. Dejte si ovšem pozor na půjčování peněz, ty většinou skončí v drogách, případně dotyčnému jejich braní nějakým způsobem usnadní (nemusí jít a krást na jídlo, nemusí přemlouvat nikoho, aby mi půjčil apod.). Sama pro sebe si zkuste říct, kam až chcete se svou pomocí zajít. I v pomáhání je dobré mít hranice, jinak hrozí, že se stanete svým způsobem součástí celého toho kolotoče. Stejně tak je nebezpečná i pozice spasitelky a zachránkyně. Většinou to pak dopadá tak, že zachránce se trápí a je nešťastný, zatímco dotyčný pokračuje v užívání drog. Zakažte si věnovat veškerou svou energii jenom tímto směrem a naopak se věnujte i sama sobě. Tím můžete být velkou inspirací pro své okolí. Buďte aktivní, užívejte si normálního života a radostí. Kamarádům tak ukážete, že život je zábavný a stojí za to, i bez drog.
Zkuste si sama pro sebe říct, za jakých podmínek se se svými kamarády budete ochotná stýkat, s čím jim budete ochotná pomoc, a pak se těchto pravidel držte. Jejich užívání byste měla jednoznačně odsoudit. To znamená, že byste se sama neměla nechat k podobným experimentům zlákat. Může se stát, že Vám něco takového nabídnou, obzvlášť když se s nimi budete stýkat v situacích, kdy drogy užívají a jsou pod vlivem.
Nevím, jaké máte s podobnými problémy zkušenosti, o to více bych Vám radila na tohle všechno nezůstat sama. Můžete se obrátit např. na kontaktní centrum a zkusit s nimi probrat svoje možnosti.
A koneckonců - ti z Vašich přátel, kteří jsou vážně rozhodnuti se svým problémem něco dělat se mohou na kontaktní centrum obrátit sami. Rádi jim tam poradí a pomohou se vším, co je potřeba. Vy je můžete psychicky podpořit, doprovodit, povzbuzovat je v prvních dnech a měsících abstinence apod.
Vytknula jste si velký cíl. Cesta k jeho dosažení bývá klikatá a vleklá, často plná zklamání a neúspěchů. Navíc může ohrozit Vás. To by ale nikomu nepomohlo. Takže Vám držím palce, všechno dobře zvažte a buďte opatrná. Někdy může méně, znamenat více. A myslím, že to v jistém slova smyslu v pomáhání lidem z drog často platí.
Kontakty na zařízení, které by mohli kamarádům pomoci a Vás nasměrovat, najdete na www.drogy.net/databaze-kontaktu. Hledejte kontaktní centra, nebo terénní programy.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.