předávkování
Lucas
kamarád se předávkoval a nechce jít k lékaři, spolikal cca postupně behem 12hodin 30Lamotriginů (doufám že to píšu dobře, jsou hlavně na epilepsii a BAP - bipolární afektivní poruchy) ktomu to doplnil 6ti cipralexi. jeho příznaky jsou rozšířené zorničky, bolest hlavy kolem spánků, velmi studeny na cele ale končetiny teplé, bez teploty, zvedná se mu občas žaludek, občasné křeče, točení hlavy a zvracel prý asi hodinu po tom co snědl cipralexi. Co s tím, krom donutit ho jít k lékaři ? Co vše mu hrozí a mám voalt záchranku ?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
omlouvám se za zpoždění s odpovědí. Nejspíš pro Vás ani Vašeho kamaráda, již nebude odpověď příliš aktuální. Nicméně kdyby se situace v budoucnu opakovala, pak je při předávkování Lamotriginem doporučena hospitalizace, zejména ztrácí-li dotyčný vědomí a upadá do komatu. Pokud je předávkování zachyceno včas, lze omezit vstřebání léků, např. výplachem žaludku a podáním černého uhlí.
Doporučení u předávkování uváděné v příbalovém letáku je následující (viz http://www.sukl.cz/download/spc/SPC3964.pdf):
Příznaky a projevy předávkování
Bylo popsáno akutní požití dávek odpovídajících deseti- až dvacetinásobku maximální terapeutické dávky. Předávkování se projevovalo jako nystagmus, ataxie, poruchy vědomí až kóma.
Terapie
Pacient, u něhož došlo k předávkování, má být hospitalizován a má mu být poskytnuta náležitá
podpůrná terapie. Má být poskytnuta léčba s cílem snížení absorpce (aktivované živočišné uhlí,
projímadla nebo výplach žaludku). Nejsou zkušenosti s hemodialýzou v léčbě předávkování. U šesti
dobrovolníků se selháním ledvin bylo během čtyřhodinové hemodialýzy odstraněno z organizmu
20 % lamotriginu.
Doufám, že je kamarád v pořádku. To, co jste u něho popsal, odpovídá poruchám vědomí a hospitalizace byla v tomto okamžiku na místě. Nejspíš bych v takovém případě nebrala příliš ohledy na kamarádovo přání vyhnout se kontaktování zdravotníků. Volala bych RZS a situaci bych s nimi probrala v rychlosti po telefonu. Pak bych postupovala podle jejich doporučení.
S pozdravem a přáním, ať se takovým situacím do budoucna vyhnete,
Gabriela Koryntová.