na zavislost
Frufru
Dobrý den, sem občasný uživatel drog, po užití trpím úskostnými stavy a výčitkami, opila neumim říc občas ne. Kokai sem užila 3.9 5.11 a 20.11 předtím sem užívala kazdy patek po dobu treba roku a predtím občasně extaze na tanečních večírcích. Chci se občasného užívání uplně zbavit, chtěla bych vědět sem li zavisla když užívám v této míře s touto časovou intenzitou. Sem neštastna z toho jak si obcas neumim porucit. Co by jste mi poradili, nechodit do prostředi drog a nepit alkohol protze alkohol je starter??

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
závislost ja jasně definovaná lékařžská diagnóza. Zde najdete její přesný popis:
http://www.drogy-info.cz/index.php/info/glosar_pojmu/z/zavislost_syndrom_zavislosti.
Píše se zde:
"Závislost (dependence) a syndrom závislosti je definován v ICD-10 jako soubor behaviorálních, kognitivních a fyziologických fenoménů, který se vyvíjí po opakovaném užití látky a který typicky zahrnuje následující projevy:
- silné přání užít drogu, nutkavá potřeba
- porušené ovládání při jejím užívání, ztráta volní kontroly
- přetrvávající užívání i přes škodlivé následky, neschopnost odpoutat se navzdory tělesným i duševním komplikacím
- priorizace drogy před všemi ostatními aktivitami a závazky, převažující orientace na životní styl s drogou, její shánění a zotavování se z jejího účinku
- zvýšená/snížená tolerance
- odvykací stav při nedostatku či vysazení drogy
Pro diagnózu závislosti je zapotřebí přítomnosti minimálně tří z uvedených kritérií. Syndrom závislosti může být: pro specifickou látku, pro třídu látek nebo pro širší spektrum farmakologicky odlišných psychoaktivních substancí."
ICD-10 je totéž co MKN-10 = Mezinárodní klasifikace nemocí, 10.revize, kterou vydala WHO = World Health Organization. Jde o klasifikaci užívanou zejména v Evropě.
To, co popisujete Vy, by se dalo spíše označit za příležitostné, rekreační, návykové nebo pravidelné užívání, případně abusus (zneužívání). Definice těchto termínů již nejsou tak jednoznačné, pro porovnání Vám zde uvádím odkazy:
http://www.drogy-info.cz/index.php/info/glosar_pojmu/p/prilezitostne_uzivani_occasional_use
http://www.drogy-info.cz/index.php/info/glosar_pojmu/r/rekreacni_uzivanihttp://www.drogy-info.cz/index.php/info/glosar_pojmu/n/navyk_navykove_uzivani
http://www.drogy-info.cz/index.php/info/glosar_pojmu/p/pravidelne_uzivani_regular_use
http://www.drogy-info.cz/index.php/info/glosar_pojmu/a/abusus_zneuzivani.
Možná není až tak podstatné, jak svůj způsob a frekvenci užívání nazvete. Vypadá to, že pro Vás je podstatné hlavně to, že byste se chtěla i tohoto typu užívání zbavit. Ptáte se, co bychom Vám poradili a sama si na svou otázku odpovídáte:
- vyhnout se tomu, co označujete, za starter (spouštěč). To by ve Vašem případě znamenalo vyhnout se alkoholu.
- vyhnout se prostředí drog. To bývá užitečné zejména v počáteční fázi abstinence.
- zamyslet se nad jiným typem zábavy a způsobem trávení času
- počítat s tím, že to z počátku může být náročné (ovládnout chutě, nuda,...)
- nedat se odradit nezdarem
- prozkoumat svoji motivaci k abstinenci, ale i spouštěče a chutě na drogy. Tomu pak přizpůsobit další kroky (např. zvážit konzultaci s odborníkem - psychoterapie, psychiatrie, poradenství,...)
- připravit se na to, že se změnou seznámím své staré známé
- přípravit se na změny v okolí (jiný způsob trávení času, možná i jiní přátelé; komentáře starých známých apod.)
Kokain i extáze jsou drogy, které řada lidí užívá řekněme rekreačně, hlavně pro zábavu. Někteří však postupně dospějí do situace, kdy si zábavu bez drogy už neumí představit. Nedokáží se bez takového "dopingu" vlastně vůbec bavit. Tím sice nesplňují kritéria pro diagnozu závislosti, ale neznamená to, že by jim nebylo možné z této situace, budou-li o to skutečně stát, pomoci.
V případě zájmu o odbornou konzultaci se zkuste telefonicky obrátit na nejbližší kontaktní centrum s žádostí o doporučení. Kontakty najdete na www.drogy.net/databaze-kontaktu.
Stačí Vám to takhle?
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.