záchrana
samyd
dobrý den....známá bere kokain,nevím jak jí pomoci,topí se v dluzích,elektřina,plyn,nájem,stratila práci,o syna se přestává starat,dluzí všude,hubne,nejí,pak jí moc....chodí po nočních klubech a pokaždé skončí u někoho....pak celé dny spí...teď bydlí u jednoho protože nemá na nájem a on jí drogy dáva a ona mu to oplácí sexem...atd....už jsem na ní krátký.je jí 28 a nechci aby se zničila....nějakou odbornou pomoct,prosím.jestli je to možné....

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
vypadá to, že Vám na Vaší 28 leté známé záleží. Vidíte, že je v průšvihu a řítí se do neštěstí. Což se navíc dotýká i jejího syna. Otázkou je, zda to také vidí ona sama, a jak byste tohle všechno mohl ovlivnit Vy, nebo někdo jiný.
Kokain je droga, která dává člověku zejména v počátcích užívání spoustu pěkného. Člověk se cítí dobře po psychické stránce, má dost energie, připadá si atraktivní, věří si, je společenský, má pocit, že někam patří atd. Pokud má člověk dost peněz a užívá-li občas, nebo víkendově, lze takovou situaci poměrně dobře zvládat i řadu let. Problém se objeví třeba ve chvíli, kdy dojdou peníze, člověk ztratí práci, nebo někoho blízkého (rodinu, přátele,...). Každý má však tuhle hranici někde jinde. Jsou tací, kteří to doženou až tak daleko, že zdravotně zkolabují, skončí v kriminále apod.
Těžko říct, jak to má Vaše známá.
Jestli si uvědomuje, že je něco v nepořádku, případně přemýšlí, co by s tím vším šlo dělat, může se obrátit na nejbližší kontaktní centrum (kontakty najdete na www.drogy.net/databaze-kontaktu). V takové situaci ji můžete nabídnou emocionální podporu, doprovodit jí apod. Není-li tomu tak, budou Vaše možnosti nejspíš velmi omezené. Jste-li v spolu v užším kontaktu, můžete s ní na dané téma promluvit. Můžete jí říct, že Vám na ni záleží, že se bojíte o ni, jejího syna i jejich budoucnost, a že s jejím užíváním nesouhlasíte. I z toho důvodu není dobré půjčovat jí peníze. Buď je utratí za drogy, nebo jí usnadní přežití v době, kdy drogy nejsou. Jestli i ona stojí o kontakt s Vámi, domluvte se na pravidlech, jak často a za jakých okolností jste ochoten se s ní vídat (např. jen bude-li střízlivá, nebude jí dávat peníze apod.). Můžete jí nabídout porozumění, kontakt s někým, komu na ni záleží,... ale pozor, abyste se nestal obětí jejích manipulací, lží, neupadl do role zachránce a spasitele, nepropadl pocitům zodpovědnosti za její chování, lítosti a viny.
Nevím, jaké kroky zvažujete pokud jde o jejího syna.
Možná by stálo za zvážení, jestli by nebylo vhodné situaci probrat podrobněji. Kdybyste měl o něco takového zájem, můžete se obrátit na poradnu pro blízké uživatelů drog. Kontakty najdete rovněž na www.drogy.net/databaze-kontaktu. Hledejte buď přímo poradnu pro rodiče a blízké, nebo volejte na nejbližší kontaktní centrum, jistě Vám rádi poradí. A nebo napište, která města jsou Vám dobře dostupná.
Zdraví,
Gabriela Koryntová.