pomoc
nemám
Dobrý večer,tímto Vás žádám o radu. Můj 23let zhruba před 4 roky byl závislý na pervitinu /injekčně/.jednoho dne si řekl dost a uzavřel se před celým světem do svého pokoje kam nikoho nepoštěl a bojoval s abst.příznaky sám . Poté mě jako mámu si připustil k tělu se vším se mi svěřil a přez veškeré přesvědčování ať vyhledá odbornou pomoc mi říkal ,že si musí pomoci sám. alespoň tenkrát se to opravdu povedlo. Přestal brát zařadil se do rodiny začal pracovat a našel si slušné děvče. Ostěhoval se do domku po rodičích pouze pár metrů od nás.Začal budovat a docela se mu dařilo najednou jsem začala sledovat ,že má divné chování, občas se objevily boláky v obličeji a začal nedostatek financí s dívkou se rozešel a mě je dnes na 90% jasné,že se k droze vrátil.Našla jsem i stříkačky.Ale stále chodí do práce i přez to že má velice často zdrav.problémy. Je velice citliví a navíc na mne fixovaný dokonce mi tenkrát řekl,že i já jsem byla velký důvod proč chtěl přestat když viděl jak mne to trápí.Vím,že jsem jediná v rodině kdo mu může pomoci už jen proto,že jsem ho tenkrát nezatratila.Potřebuji jak se v situaci kterou nemám nijak potvrzenou a prozrazením nálezu jehel poruším dospělému člověku soukromí a důvěru jak se zachovat. Jakým způsobem mám reagovat aby pochopil,že vím co se opět děje a znovu mu dát podnět přestat. Vím že to není jednoduché tak jak to zní,ale opravdu vzhledem,že je dospělý a mne na mém synu opravdu záleží chtěla bych se k němu opět dostat,ale nevím jak. Nechci pokazit důvěru kterou mi dal i když se velice zlobím ,že opět selhal,ale jelikož jsem toho dost tentkrát prostudovala také vím,že to už bude boj na celý život. Chci mu dát ještě jednu šanci než bych to řešila jinak.Z domku v kterém bydlí bychom ho museli vyhodit není jeho a tím ho poslat na ulici ,pak samo přestane úracovat a bude ještě hůř. Nevím opět kudy kam a bojím se čekat co kdy bude . Prosím pomozteš mi jakou koli radou. děkuji P.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
je mi líto, že se synova situace opět zhoršila. Jak jste sama ve Vašem psaní uvedla, je to boj na celý život...V tomto případě, je ale velmi dobré, že Váš syn má ve Vás důvěru a byl ochotný se Vám se svými starostmi svěřit. Komunikace je i teď, jediným možným nástrojem, který máte. To, že to není úplně snadné, sama víte. Rozhodně bych doporučila, než se synem začnete cokoliv řešit, využít odborného poradenství, které poskytují zařízení pro uživatele nelegálních drog ve svých službách i pro rodinné příslušníky a další blízké osoby. Na tyto situace bohužel neexistuje universální odpověď, která by pasovala na všechny. Také je vždy důležité mít více informací o celkové situaci. Osobní kontakt je v tomto směru nejúčinnější. Nejenom, že si doplníte chybějící informace, poradíte se jak se synem komunikovat a naplánujete další vhodné kroky. Návštěvou zařízení získáte i podporu, což si v takto nelehkých chvílích bezesporu také zasloužíte...
Bohužel, neuvedla jste, odkud jste, nevít tedy kam konkrétně Vás nasměrovat. Buďto můžete napsat ještě jednou a uvést pro Vás dobře dostupná města. Nebo se sama podívat do databáze kontaktů zde www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci - zadat - kraj- město - Kontaktní centrum.
Kontaktní centra pro uživatele nelegálních drog, nabízí mimo jiné i poradenství pro blízké osoby. Tyto zařízení jsou tvz. nízkoprahová, což znamená, že můžete kdykoliv během provozní doby K-centrum navštívit i bez objednání. Je samozřejmě, ale výhodou si nejdříve zavolat a na první konzultaci se předem dohodnout. Pokud bude o Vás pracovník předem vědět, bude mít na Vás dostatek času a nebudete muset čekat. Nemusíte se prokazovat průkazem totožnosti a služeb využít zcela anonymně. Veškeré služby jsou bezplatné. Pokud by se synův návrat k drogám potvrdil, tak i zde je možnost zprostředkovat nástup na detoxifikační jednotku a návazně léčbu. To, ale samozřejmě záleží na situaci a také jak by se syn případně rozhodl.
Pokud by pro Vás nebyl problém Praha, doporučuji se obrátit přímo na toto zařízení a kolegyni, které se na práci s rodinnými příslušníky uživatelů drog přímo specializuje, kontakt zde :
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha
Tel : 284 824 234, 739 268 527
Kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Email : ctrnacta@sananim.cz
Provozní doba : PO až PÁ 9.00 - 19.00
Tato poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy, v její zadní části. Je třeba se během provozní doby s poradnou spojit a objednat se. Také vše bezplatně. Tato poradna je stejně jako webová poradna kam jste napsala, součástí organizace o.s. SANANIM, více informací naleznete zde www.sananim.cz - v rubrice Naše zařízení - zadat Poradna pro rodiče PPR.
Zatím se mějte hezky, přeji, ať vše dobře dopadne. Pokud budete potřebovat, klidně zase napište.
S pozdravem Markéta K.