toluen ve škole
pufe
Dobrý den, jak mohou postupovat pedagogové ve škole (zš) při podezření, že žáci čichají toluen? (změněné chování - divná zmatenost, agresivní ap.). Vím, že s odebíráním vzorků moči je problém.
Máte nějaké tipy ohledně drogové prevence u romských dětí? (literatura, odborník..)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Kolegyně Vám již odpovídala na Váš dotaz, který následoval. Moc se omlouvám, že ten první nám tu zůstal takto viset. Snažila jsem se popisovaný problém konzultovat s mnoha kolegy, ale nutno říct, že problematika čichání těkavých látek, navíc u dětí na ZŠ, zvláště pokud se jedná o sociálně vyloučenou lokalitu, je dost specifická oblast a obecně se užívání těkavých látek mnoho pozornosti nyní ani v minulosti v ČR nevěnovalo.
Kolegyně Mgr. Veronika Hokeová, která pracuje na ZŠ jako školní psycholožka, mi k tomu napsala pouze toto:
"Pedagogové testovat děti na přítomnost drog nesmějí (míněno především testování z moči, natož ze vzorku krve). Obchází se to souhlasem rodičů a testy ze slin a potu, ale i tak je to protizákonné a pokud by někdo školu napadl, měla by z toho škola problém. Řeší se to nějak v novém metodickém pokynu, ale ten ještě není hotov a není v platnosti. A dále co tedy může dělat pedagog? Pokud se toto chování, které popisují objevuje během výuky, tak volat záchranku, to je jediná možnost, kterou to pedagog může řešit a pokud budou pod vlivem a u lékaře se to prokáže, lékař je povinnen informovat OSPOD (ale ne školu)."
Napadá mě také, že jednak se můžete obrátit se žádostí o radu na organizaci, která v této problematice (užívání drog) ve Vašem regionu pracuje (kontaktní centrum pro uživatele drog), kde by byli schopni poradit, co se týče příznaků užívání drogy, a případně i s nějakou poradenskou prací s dětmi, které drogy užívají (a popřípadě a jejich rodiči), jednak na další odpovědné osoby a nebo organizace, které jsou v této oblasti činné -  na místní pedagogicko-psychologickou poradnu nebo na místního protidrogového koordinátora. Dále také na organizace, které ve vašem regionu pracují s romskými dětmi (pokud u Vás taková funguje - v řadě míst fungují nízkoprahové kluby pro rizikové děti, terénní pracovníci, kteří pomáhají v problematických oblastech). A v neposlední řadě také na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (www.msmt.cz).
Z webu MŠMT můžu doporučit následující publikaci (volně ke stažení)
Prevence užívání tabáku, alkoholu a jiných drog u mládeže
www.msmt.cz/socialni-programy/prevence-uzivani-tabaku-alkoholu-a-jinych-drog-u?highlightWords=drogy
Z webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti (Úřad vlády) následující publikace (taktéž volně ke stažení):
Analýza současného stavu a potřeb v oblasti drogových služeb určených příslušníkům minorit
www.drogy-info.cz/index.php/publikace/e_publikace/analyza_soucasneho_stavu_a_potreb_v_oblasti_drogovych_sluzeb_urcenych_prislusnikum_minorit
Současné možnosti léčby drogové závislosti z pohledu romských uživatelů drog
http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/e_publikace/soucasne_moznosti_lecby_drogove_zavislosti_z_pohledu_romskych_uzivatelu_drog
Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí
http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/metodika/jak_ve_skole_vytvorit_zdravejsi_prostredi
dále kapitoly o užívání těkavých látek v monografii Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup
http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/monografie/drogy_a_drogove_zavislosti_k_kalina_a_kol_dil_1_dil_2
Užívání drog v národnostních menšinách (bulletin Zaostřeno na drogy 2/2005)
http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/zaostreno_na_drogy/2005_zaostreno_na_drogy/zaostreno_na_drogy_2005_02_cislo_2_2005
Dále jsem našla pro Vás zajímavé publikace
Romové a drogy
http://www.romea.cz/index.php?id=detail&detail=2007_4247
a dále kontakt na Radu vlády pro záležitosti romské menšiny
http://www.vlada.cz/cz/pracovni-a-poradni-organy-vlady/zalezitosti-romske-komunity/uvod-5779/
Velice se omlouvám za opravdu pozdní odpověď a doufám, že alespoň nějaká část informací pro Vás bude užitečná. Když byste mi napsal/a region, odkud jste, resp. kterého se daný problém týká, mohla bych Vám doporučit konkrétní kontakty na zařízení, kam se obrátit.
Přeji hodně štěstí.